لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۳

نگرانی نخست‌وزیر پیشین اسرائیل از احتمال حمله پیشدستانه به ایران


اهود اولمرت، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان نسبت به احتمال یک حمله پیشدستانه از سوی کشورش به ایران ابراز نگرانی کرد و گفت که به قدرت قضاوت و تصمیم‌گیری نخست‌وزیر و وزیر دفاع کنونی اسرائیل اطمینان لازم را ندارد.

آقای اولمرت در این مصاحبه که با کریستین امانپور، خبرنگار ارشد سی‌ان‌ان، انجام داد گفت که به باور او حمله پیشدستانه به ایران «یک اشتباه بسیار فاحش برای امنیت و سعادت اسرائیل است.»

وی در مورد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، و اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، گفت: «به قوه داوری آنهایی که تصمیم‌ها را می‌گیرند باید اطمینان کامل وجود داشته باشد، اما از صحبت‌های من می‌توانید بفهمید که اطمینان کاملی ندارم.»

نخست‌وزیر پیشین اسرائیل در ادامه این مصاحبه گفت که «باید ظرفیت لازم برای دفاع از خود را ایجاد کنیم اما اسرائیل نباید در زمینه برخی اقدامات نظامی که در حال حاضر نیاز اساسی به آنها نیست عجله به خرج دهد.»

اهود اولمرت در پاسخ به این پرسش که آیا با این حرف ژنرال بنی گانتس، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، که رهبری ایران دست به اعمال غیرمعقولانه نخواهد زد موافق است گفت: «یک چیز را می‌دانم و آن این است که یک خط مشخصی وجود دارد که رهبری ایران در زمینه توسعه برنامه هسته‌ای فعلاً از آن عبور نکرده‌است.»

وی افزود: «و این نشان می‌دهد که آنها دست‌کم با فکر عمل می‌کنند، و معنی آن هم این است که شتاب به خرج نمی‌دهند و با علم بر عواقب اعمالشان، گام‌های خود را می‌سنجند.»

ژنرال بنی گانتس، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل در یکی از آخرین گفت‌وگوهای خود گفته بود که فکر نمی‌کند «که ایران سرانجام به سوی تولید بمب اتم پیش برود.»

وضعیت ایران با رآکتور سوریه قابل قیاس نیست

پنج سال پیش، در زمان نخست‌وزیری اهود اولمرت سوریه مشغول توسعه یک رآکتور هسته‌ای بود و بنا بر گزارش‌ها، اسرائیل حمله‌ای پنهانی برای تخریب این رآکتور انجام داد.

خبرنگار سی‌ان‌ان از اهود اولمرت درباره مقایسه وضعیت ایران با شرایط آن سال در سوریه سؤال کرد. اهود اولمرت در پاسخ گفت: «از دید من مقایسه ایران و سوریه اشتباه، گمراه‌کننده و خطرناک است.»

وی ادامه داد: «رآکتور در سوریه قرار بود تا چند روز بعد راه بیفتد و وقتی برای تلف کردن نبود. یا باید این کار انجام می‌شد یا با یک رآکتور هسته‌ای مواجه می‌شدیم که توان تولید بمب را داشت.»

آقای اولمرت افزود: «در مورد ایران وضعیت فرق می‌کند. وقت هنوز هست، جامعه بین‌الملل کاملاً از این آگاه است و همه می‌دانند. رئیس‌جمهور ایالات متحده هم با جدیت کامل علیه آن فعال است و بنابر تفاوت زیاد وجود دارد.»

وی با اظهار اینکه حمله نظامی به ایران باید «آخرین گزینه» باشد افزود که «اگر همه تلاش‌ها بی‌نتیجه ماند ترجیح می‌دهم که در آن‌صورت حمله یک حمله آمریکایی باشد که از سوی جامعه بین‌الملل نیز حمایت شود.»

وی در مورد چنین حمله احتمالی افزود: «اسرائیل نباید آن را رهبری کند، رهبری آن باید توسط آمریکا صورت بگیرد.»

اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل روز دوشنبه، ۱۱ اردیبهشت، گفت که تحریم‌های کنونی جامعه بین‌المللی علیه ایران شدیدترین تحریم‌ها هستند، ولی با این حال مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۵+۱ نمی‌تواند باعث جلب اعتماد وی شود.

اهود باراک هم‌چنین از مد نظر بودن گزینه نظامی در قبال ایران صحبت کرد و این در حالی است که هم ژنرال بنی گانتس، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل و مئیر داگان، رئیس پیشین موساد با این سیاست دولت اسرائیل مخالفت نشان داده‌اند.

یووال دیسکین، رئیس پیشین شباک، تشکیلات امنیت داخلی اسرائیل، نیز روز جمعه هشت اردیبهشت، در انتقادی تند از نخست وزیر و وزیر دفاع کنونی این کشور ضمن این که آنها را متهم کرد که در قضیه ایران مردم اسرائیل را گمراه می‌کنند گفت که آنها «به مسئله ایران به طور نمایشی متوسل شده‌اند».

اظهارات مقام‌های ایرانی در مورد «نابودی اسرائیل» و اعلام پیشرفت‌های مکرر در برنامه هسته‌ای ایران، باعث نگرانی اسرائیل و قدرت‌های غربی شده‌است؛ مقام‌های ایرانی اما برنامه اتمی خود را صلح‌آمیز اعلام می‌کنند.

ایران و کشورهای روسیه، آمریکا، بریتانیا، چین و فرانسه به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۵+۱، دور تازه‌ای از مذاکرات هسته‌ای را پس از یک توقف ۱۵ ماهه در ۲۶ فروردین ماه در استانبول برگزار کرده‌اند و قرار است دور بعدی این مذاکرات در سوم خرداد ماه در بغداد برگزار شود.
XS
SM
MD
LG