لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۸

تهران از آغاز سال جاری «تنها سه روز» هوای پاک داشته است


هر سال ۴۵ هزار نفر در ایران بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.
هر سال ۴۵ هزار نفر در ایران بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران اعلام کرده که شهر تهران از ابتدای سال جاری تا روز پنجم اسفندماه تنها سه روز هوای پاک داشته است.

رسول علی اشرفی‌پور روز دوشنبه، هفتم اسفند، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت که تهران «در مجموع سه روز پاک، ۲۰۳ روز سالم، ۱۳۴ روز ناسالم و یک روز بسیار ناسالم داشته است».

به گفته او، این روز بسیار ناسالم مربوط به ورود ریزگردها از کشورهای همسایه بوده‌است.

رسول علی اشرفی‌پور با وجود اظهار این نکته که تهران طی مدت یاد شده تنها سه روز هوای پاک داشته‌است، وضعیت کیفی هوای تهران نسبت به سال گذشته را «مطلوب‌تر» توصیف کرده و آن را با «اقدامات مناسب از سوی دستگاه‌های اجرایی» مرتبط دانسته‌است.

وی در مورد تاثیر میزان بارش‌های اخیر بر تفاوت مقدار آلودگی در هوای امسال تهران نسبت به سال گذشته توضیحی نداد.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران، شهر تهران سال گذشته دو روز پاک، ۱۳ روز سالم، ۲۰۶ روز ناسالم و سه روز بسیار ناسالم به خود دیده است.

در همین حال، مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران روز دوشنبه با بیان اینکه «موتورسیکلت‌ها عامل ۲۵ درصد آلودگی هوای تهران» هستند خبر داد که «۱۰ خط معاینه فنی موتورسیکلت در تهران داریم که متاسفانه عملاً هیچ فعالیتی ندارند.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، به گفته علی رضوی این ۱۰ خط آمادگی معاینه فنی روزانه ۱۵ هزار خودرو را در شبانه‌روز دارند اما «متاسفانه ۳۰۰ دستگاه موتورسیکلت در آنها مورد معاینه فنی قرار گرفتند.»

در حالی که شهر تهران برای سال های متمادی با معضل آلودگی هوا دست به گریبان بوده است ولی مسوولان شهری و کشوری نتوانسته است این مشکل را به طور ریشه‌ای حل کنند. مشکلات آلودگی هوا باعث بروز بیماری‌های تنفسی و مرگ و میرهای ناشی از آن شده است.

اورژانس پزشکی تهران روز ۲۲ دی‌ماه اعلام کرد که آلودگی هوای پایتخت در آن روز، ۳۰۰ شهروند تهرانی را به پنج کلینیک سیار در میدان‌های اصلی پایتخت کشانده است.

پیش از این رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، گفته بود هر سال ۴۵ هزار نفر در ایران بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

شهرها و مناطق مختلف ایران با وخامت شرایط زیست‌محیطی ازجمله آلودگی، خشک‌سالی و گرمای هوا مواجه هستند.

به نوشته خبرگزاری ایرنا، روز دوشنبه مجید آزادی، معاون پژوهشی پژوهشکده هواشناسی و علوم جو ایران، خبر داد که هوا در زمستان امسال نسبت به میانگین ۳۰ سال گذشته دو درجه گرمتر شده‌است.
XS
SM
MD
LG