لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۱

تظاهرات هزاران مصری علیه حکومت حسنی مبارک


برخورد پلیس با راهپیمایان در مصر، ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱.
برخورد پلیس با راهپیمایان در مصر، ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱.
نيروهای پليس در قاهره صبح روز چهارشنبه با ماشين های آب پاش و شليک گاز اشک آور کوشيدند تا تظاهر کنندگان را متفرق کنند. اين در حالی است که در تظاهرات در چند شهر مصر روز سه شنبه سه نفر کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، يک مقام وزارت کشور مصر گفته است که دو تظاهرکننده در شهر سوئز و يک مامور پليس در قاهره کشته شده اند.

هزاران تظاهرکننده روز سه‌شنبه در نقاط مختلف قاهره، پایتخت مصر، با حضور در خیابان‌ها خواستار برکناری حسنی مبارک، رئیس جمهور این کشور و همچنین انحلال هیات دولت شدند.

خبرگزاری آلمان تعداد تظاهرکنندگان روز سه‌شنبه در قاهره را «در حدود ۲۵ هزار نفر» برآورد کرده‌است و به گزارش خبرگزاری‌ها ۲۰ تا ۳۰ هزار نیروی پلیس برای متوقف کردن این تظاهرکنندگان در محل حاضر شده‌است. این نیروها کوشیدند با ماشین‌های آب‌پاش و پرتاب گاز اشک‌آور، جمعیت معترض را پراکنده کنند که در جریان این اقدامات شمار زیادی از راهپیمایان بازداشت شدند.

بنا بر گزارش‌ها این راهپیمایی‌ها در مصر با الهام از تحولات اخیر در تونس انجام شده و تظاهرکنندگان مصری شعارهای «زنده باد تونس آزاد» و «مرگ بر حسنی مبارک» سر داده‌اند.
درخواست معترضان برای برکناری حسنی مبارک و انجام اصلاحات، ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱.

در شهری در شمال قاهره به نام «محله» که شهری کارگری است، معترضان پوسترهای عظیمی از حسنی مبارک را تخریب کرده و شعارهایی ضد رئیس جمهور سر دادند. حسنی مبارک به عنوان چهارمین رئیس‌جمهور، جمهوری عربی مصر از ۳۰ سال گذشته تاکنون قدرت در این کشور را در دست داشته‌است.

سازمان‌دهندگان راهپیمایی‌ها در قاهره، روز سه‌شنبه را «روز انقلاب علیه شکنجه، فقر، فساد اداری و بیکاری» نامیده‌اند. در همین حال در صفحه‌ای ضد دولتی در شبکه اجتماعی فیس‌بوک که خواستار «انقلاب و آزادی» در مصر شده در حدود ۸۷ هزار مصری اعلام همبستگی کرده‌اند.

بنا بر دیگر گزارش‌ها، شهر اسکندریه که دومین شهر بزرگ مصر است نیز روز سه‌شنبه شاهد راهپیمایی‌های ضد دولتی بود.

سازمان ملل متحد، درآمد دو دلار در روز را به عنوان خط فقر تعریف کرده‌است و با این تعریف، در حدود نیمی از جمعیت ۸۰ میلیون نفری مصر زیر خط فقر یا کمی بالای خط فقر زندگی می‌کنند.

تحولات اخیر سیاسی در تونس که منجر به گریز رئیس جمهور پیشین این کشور به خارج شد، تأثیرات مختلفی در اوضاع سیاسی کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه گذاشته‌است و راهپیمایی‌های اخیر در کشورهای یمن، الجزایر، اردن، سوریه و مصر از جمله این تأثیرات دانسته می‌شود.
XS
SM
MD
LG