لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۸

افخم: جمهوری اسلامی ضد یهود نیست؛ اوباما ایران‌هراسی می‌کند


مرضيه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، با رد «ضد يهودی بودن رهبران ايران و توسعه‌طلبی عليه کشورهای منطقه خليج فارس»، باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا را به «ايران‌هراسی» متهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، خانم افخم، شنبه دوم خرداد، گفته که آقای اوباما «به جای پرداختن به پديده مذموم اسلام‌ستيزی و رفتار برخی دولت‌ها عليه مسلمانان و يا کشتار روزانه مسلمانان توسط برخی متحدان آن کشور و يا تروريست‌های تکفيری، درباره منابع تهديد امنيت منطقه آدرس کاملا اشتباه داده است.»

باراک اوباما، رئيس جمهور ايالات متحده آمريکا، در گفتگويی که اخيرا با نشريه آتلانتيک داشت، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را «ضد يهودی» توصيف کرد اما در عين حال گفت که وجود اين خصلت در او مانعی برای «ملاحظات ديگر» آقای خامنه‌ای از جمله «اتخاذ تصميمات استراتژيک برای باقی ماندن در قدرت»، نيست.

اما سخنگوی وزارت امور خارجه ايران با رد اين مسئله گفته که جمهوری اسلامی «برای همه اديان الهی و پيروان آنها و از آن جمله يهوديان و دين يهود احترام بسياری قائل است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه افزوده که «سياست‌های ضد صهيونيستی» جمهوری اسلامی «در مقابله با اشغالگری، جنايات گسترده و تروريسم دولتی آن رژيم ارتباطی با دين يهود و پيروان آن ندارد.»

سخنان مرضيه افخم در حالی بيان شده که حتی در قانون اساسی جمهوری اسلامی از دينی به نام «يهوديت» نام برده نشده و يهوديان ايران «کليمی» عنوان شده‌اند.

«کليم‌الله» به معنی «کسی که خداوند با او سخن گفته است»، لقبی است که بسياری از مسلمانان به موسی، مهمترين پيامبر يهوديت داده‌اند.

جمهوری اسلامی ايران، تشکيل کشور اسرائيل را «نامشروع» و «غير قانونی» می‌داند و از آن با عناوينی مانند «رژيم صهيونيستی» نام می‌برد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، تاکيد کرده است که «شجره خبيثه اسرائيل بی‌شک نابود خواهد شد.»

XS
SM
MD
LG