لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۶

بریتانیا: روس‌ها در مورد سوریه آن طور که حرف می‌زنند، عمل نمی‌کنند


فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه بریتانیا
فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه بریتانیا

فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه بریتانیا، با انتقاد از دخالت نظامی روسیه در سوریه گفته است که روس‌ها یک طور حرف می‌زنند اما «کاملا متفاوت» عمل می‌کنند.

آقای هاموند در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز که دوشنبه ۱۳ مهر منتشر شده، با بیان اینکه روسیه وارد «جنگ کلاسیک نامتقارن» در سوریه شده، افزوده است که روس‌ها در گفت‌وگو با بریتانیایی‌ها، از عملکرد خود در سوریه دفاع کرده و «فقط مدام مواضع خود را تکرار می‌کنند».

وزیر امور خارجه بریتانیا تأکید کرده که این موضع،‌‌ همان موضع ایران نیز است و آن را «باورنکردنی» توصیف کرده است.

یک روز پیش از این سخنان، مایکل فالون، وزیر دفاع بریتانیا نیز گفته بود که از هر ۲۰ حمله هوایی روسیه در سوریه، تنها یکی علیه مواضع گروه حکومت اسلامی انجام می‌شود.

آقای فالون در گفت‌وگو با روزنامه سان هشدار داده که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه «با کشتار غیر نظامیان» می‌خواهد بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه را تقویت کند.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز گفته که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، با کمک به «بشار اسد قصاب»، تنها شرایط در سوریه را وخیم‌تر می‌کند.

این در حالی است که رئیس‌جمهور سوریه با قدرانی از «ابتکار عمل» آقای پوتین در تشکیل ائتلافی با حضور روسیه، ایران، عراق و سوریه علیه گروه حکومت اسلامی، از کشورهایی مانند بریتانیا و آمریکا به عنوان «دشمن» نام برده است.

بشار اسد همچنین بر ضرورت تصمیم‌گیری مردم سوریه درباره آینده این کشور تأکید کرده اما وزیر امور خارجه بریتانیا گفته «در کشوری که ۲۵۰ هزار نفر کشته و ۱۲ میلیون نفر آواره شده‌اند – که نیمی از آن‌ها به خارج از کشورشان فرار کرده‌اند – چگونه می‌توان درباره انتخابات آزاد و منصفانه صحبت کرد؟»

اعتراض ترکیه به روسیه

اما در ادامه مسائل مرتبط با عملیات نظامی روسیه در سوریه، ترکیه سفیر روسیه در آنکارا را احضار کرده تا به «نقض حریم هوایی» خود توسط هواپیماهای روس اعتراض کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از اطلاعیه وزارت امور خارجه ترکیه گزارش داده که دو فروند جنگنده اف ۱۶ ترکیه، شنبه ۱۱ مهر به پرواز درآمدند و با رهگیری یک جنگنده روسیه آن را وادار کردند تا از حریم هوایی ترکیه خارج شود.

ترکیه از روسیه خواسته تا از تکرار موارد مشابه خودداری کند.

ترکیه در کنار آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، عربستان سعودی و قطر، ائتلافی را تشکیل می‌دهند که حکومت اسلامی یا داعش و دیگر گروه‌های تندروی اسلامگرا در سوریه را هدف حملات خود قرار می‌دهند.

این کشور‌ها چند روز پیش نیز با ابراز نگرانی از عملیات نظامی روسیه در سوریه، از مسکو خواستند تا تنها به داعش و دیگر گروه‌های مشابه حمله کند، نه گروه‌های میانه‌روی مخالف بشار اسد.

XS
SM
MD
LG