لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۶

اردوغان: آمریکا نمی‌تواند ما را به حمایت از خلافت اسلامی متهم کند


رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه

رجب طيب اردوغان، رئيس جمهوری ترکيه، واکنش خشمگينانه‌ای به سخنان جو بايدن، معاون اول رئيس جمهوری آمريکا، نشان داده است.

آقای بايدن روز پنج‌شنبه، ۱۰ مهر، در يک سخنرانی در دانشگاه هاروارد به صراحت ترکيه، امارات متحده عربی و عربستان سعودی را پشتيبان پيشين گروه «خلافت اسلامی» يا همان «داعش» معرفی کرد.

در واکنش به این اتهام، به گزارش خبرگزاری فرانسه، رجب طيب اردوغان روز شنبه، ۱۲ مهر، در يک کنفرانس خبری در استانبول گفت: «اگر آقای بايدن چنين حرفی زده باشد، او ديگر برای من تمام شده است.»

رئيس جمهور ترکيه همچنین افزود که «هيچ کس نمی‌تواند ترکيه را به حمايت از هيچ گروه تروريستی در سوريه از جمله خلافت اسلامی متهم کند».

سخنان تند معاون اول رئيس جمهوری آمريکا درباره ترکيه و اعراب در روزی بيان شد که پارلمان ترکيه مجوز عمليات نظامی اين کشور در داخل خاک سوريه را صادر کرد .

در همین زمینه، احمد داوداوغلو، نخست وزير ترکيه، نيز گفته که اين کشور اجازه سقوط کوبانی توسط گروه داعش را نمی‌دهد.

با وجود اين، جو بايدن، معاون اول رئيس جمهوری آمريکا، در سخنرانی خود در دانشگاه هاروارد گفت که «متحدان ما در منطقه بزرگ‌ترين مشکل ما در سوريه بودند».

آقای بايدن افزود: «ترک‌ها دوستان فوق‌العاده‌ای هستند و من روابطی عالی با اردوغان دارم؛ همين طور با سعودی‌ها و اماراتی‌ها. اما آنها چه کار کردند؟ آنها مصمم بودند تا بشار اسد را ساقط کنند و يک جنگ نيابتی شيعه – سنی داشتند و در آن صدها ميليون دلار پول و صدها هزار تن تسليحات به هر کسی که عليه اسد می‌جنگيد اعطا کردند.»

به گفته معاون رئيس جمهور آمريکا، جهادی‌های جبهه النصره، القاعده و ديگر تندروهايی که از سراسر جهان گرد آمده بودند، از اين کمک‌ها بهره بردند.

معاون رئيس جمهوری آمريکا تصريح کرد که ايالات متحده نتوانست همکارانش را متقاعد کند که از کمک به اين گروه‌ها دست بردارند.

جو بايدن در عين حال گفت که کشورهای مورد اشاره‌اش هم‌اکنون درباره تهديد خلافت اسلامی و ديگر گروه‌های مشابه «بيدار» شده‌اند: «مدتی طول کشيد تا ترکيه، ملتی سنی، پی ببرد که خلافت اسلامی تهديدی فوری و مستقيم عليه سعادت آن است.»

آمريکا در ماه‌های اخير رهبری ائتلافی بين‌المللی برای مبارزه با گروه خلافت اسلامی در عراق و سوريه را بر عهده گرفته، اما ترکيه که از اعضای سازمان پيمان آتلانتيک شمالی (ناتو) است، با تاخير به اين ائتلاف پيوست.

XS
SM
MD
LG