لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۹

اردوغان: مسلمانان آمريکا را کشف کردند نه کریستف کلمب


رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه

رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهوری ترکيه، مدعی شده که اين مسلمانان بودند که ابتدا قاره آمريکا را کشف کردند، نه کريستف کلمب. آقای اردوغان همچنين عهد کرده در صورت موافقت مقام‌های کوبايی يک مسجد بر فراز تپه‌ای‌ در اين کشور بنا خواهد کرد.

به نوشته روزنامه ترکی «حريت»، رئيس جمهوری ترکيه که روز ۲۴ آبان در مراسم اختتاميه نخستين همايش رهبران مسلمان آمريکای لاتين در استانبول سخنرانی می‌کرد، گفت که مسلمانان نخستين بار به آمريکا قدم گذاشتند: «دريانوردان مسلمان در سال ۱۱۷۸ ميلادی به سواحل آمريکا رسيدند. کريستف کلمب هم در خاطراتش از مسجدی نوشته که بر فراز تپه‌ای در کوبا قرار داشت.»

اردوغان در بخش ديگری از سخنانش ضمن انتقاد شديد از «استعمارگران»، خاطرات روزانه کريستف کلمب را سندی دانست از اينکه به هنگام کشف جهان جديد در سال ۱۴۹۲ ميلادی توسط اولين کاشف اروپايی «دين اسلام منطقه وسيعی را در برمی‌گرفت».

دکتر يوسف مروه از بنياد «السُنه» آمريکا کسی است که اولين بار ادعا کرد پيش از ورود کريستف کلمب به قاره‌ جديد، مسجدی در کوبا وجود داشت.

وی در ۱۹۹۶ نوشته بود: «کلمب خود در يادداشت‌هايش اعتراف کرد که روز دوشنبه، ۲۱ اکتبر ۱۴۹۲، وقتی کشتی او در نزديکی گيبارا در ساحل شمال شرقی کوبا، حرکت می‌کرد، مسجدی را بالای يک کوه زيبا ديده ‌است.»

به ظاهر منظور آقای اردوغان از «تپه» همان کوهی است که کلمب به آن اشاره کرده است.

به استثنای پژوهشگران مسلمان، بسياری يادداشت فوق را اشاره‌ای استعاری به برجستگی نوک قله می‌دانند که شبيه گنبد يا مناره مسجد به نظر می‌رسد. افزون بر اين، اگرچه بشر نخستين بار زمانی حدود ۱۳۰۰۰ الی ۱۶۵۰۰ سال پيش در قاره آمريکا سکونت گزيد، تاکنون ويرانه هيچ بنای اسلامی از دوره پيش از کلمب کشف نشده است.

با اين حال به رغم ادامه بحث‌ها بر سر يادداشت کلمب، اردوغان روز ۲۴ آبان اعلام کرد که آنکارا علاقمند به ساخت يک مسجد در کوبا است: «اينک سر سخنم با برادر کوبايی خودم است [نماينده کوبا در همايش]، امروز هم وجود يک مسجد بر بلندای آن تپه برازنده خواهد بود. اجازه آنها کافی خواهد بود [که ترکيه مسجدی در اين محل بنا کند.]»

آقای اردوغان در ادامه صحبت‌های خود گفت: «اجبار مردم به تغيير دين به وسيله شمشير هرگز در اسلام وجود نداشته، دين ما هيچ گاه ابزار استثمار نبوده است. اما کسانی که آمريکا را برای طلای آن و آفريقا را برای الماسش استعمار کردند، امروز نيز همان طرح کثيف را برای نفت خاورميانه دنبال می‌کنند.»

ارديبهشت ماه امسال هيئتی از سوی مرکز مديريت کل بنياد امور دينی ترکيه (ديانت) به کوبا سفر کرد تا درباره پروژه ساخت يک مسجد برای مرکز تاريخی هاوانا مذاکره کند. مقام‌های کوبايی هيچ بيانيه رسمی درباره اين طرح منتشر نکرده‌اند.

روزنامه ترکی «زمان» نيز ضمن انتشار سخنان اخير آقای اردوغان نوشت کوبا که يکی از اندک کشور‌های کمونيستی در جهان است دارای اقليت مسلمانی است که مدت‌های مديد است شکايت می‌کنند که برای انجام جمعی فرايض دينی خود مکانی ندارند. اين روزنامه به نقل از رسانه‌های ترکيه نوشته که مقام‌های کوبايی درخواست بنياد امور دينی ترکيه را رد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG