لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۴

سرنوشت مذاکرات هسته‌ای ایران به روز آخر کشیده شد


سرنوشت مذاکرات هسته‌ای ايران و قدرت‌های جهانی به آخرين روز ضرب‌الاجل يعنی سه‌شنبه ۱۱ فروردين کشيده شد. ايران، آمريکا، فرانسه، بريتانيا، آلمان، چين و روسيه تا پايان اين روز فرصت دارند به توافقی دست يابند که بتوانند بر اساس آن تا پايان ماه ژوئن (۱۰ تير) به توافقی جامع و نهايی بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی برسند.

جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، در ساعات پايانی دوشنبه شب، دهم فرودين، به تلويزيون سی‌ان‌ان گفت که «کورسوی روشنايی» به وجود آمده اما «مسائل دشواری» باقی مانده‌اند و مذاکرات برای حل آنها در طول شب و حتی تا ساعاتی از بامداد سه‌شنبه ادامه خواهد داشت.

خبرگزاری ايتارتاس گزارش داده که ايران نيز در اين مذاکرات حضور خواهد داشت.

گزارش هانا کاویانی، خبرنگار اعزامی رادیو فردا به لوزان، از مذاکرات دوشنبه شب
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:41 0:00
لینک مستقیم

خبرگزاری فرانسه نيز گزارش داده که باراک اوباما، ریيس جمهوری آمريکا، با دفاع از عملکرد وزير امور خارجه ايالات متحده و تيم او در پرونده هسته‌ای ايران، گفته است: «بياييم هرگز با ترس مذاکره نکنيم اما بياييم هرگز از مذاکره نترسيم».

آقای اوباما در طول مذاکرات در جريان جزئيات آنها قرار می‌گرفت.

در طول روز، اخبار و گزارش‌های ضد و نقيضی درباره مذاکرات در رسانه‌های ايرانی و غير ايرانی منتشر شد. از جمله تدوين يک «سند سياسی» که اين مسئله توسط عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه و نفر دوم تيم گفت‌وگو کننده ايران تکذيب شد.

سرگی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه گفت که مواضع ايران و قدرت‌های جهانی به طور قابل توجهی به هم نزديک شد و ماری هرف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا هم از رضايت واشنگتن برای منتقل نشدن ذخاير اورانيوم غنی‌شده ايران به کشوری ديگر خبر داد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:55 0:00
لینک مستقیم

جلسات متعدد، دوجانبه و چندجانبه وزرای امور خارجه و تيم‌های مذاکره کننده کشورهای ۱+۵ و ايران از صبح دوشنبه تا ساعات پايانی شب ادامه داشت.

اين در حالی است که وزير امور خارجه روسيه، عصر دوشنبه، لوزان را ترک کرد.
آقای لاوروف در هنگام رفتن به فرودگاه گفت که روز سه‌شنبه و در صورت نزديک شدن به نتيجه، به مذاکرات باز خواهد گشت.

ماری هرف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا نيز گفت که «اکنون زمان آن است تا ايرانی‌ها تصميم بگيرند».

فرانک والتر اشتاين‌ماير، وزير امور خارجه آلمان نيز گفت که موضوع عمده مذاکرات، «درخواست‌های بلندپروازانه» ايران بود و اين مسئله برای آلمان قابل پذيرش نيست.

او از جمله به درخواست جمهوری اسلامی برای ادامه برنامه‌های تحقيق و توسعه اتمی به عنوان يکی از موانع به نتيجه نرسيدن مذاکرات اشاره کرد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که تيم مذاکره کننده هسته‌ای ايران نيز به شدت بر روی لغو تحريم‌ها تاکيد دارد.

در داخل ايران نيز، اسحاق جهانگيری، معاون اول ریيس جمهوری ایران، صبح دوشنبه ابراز اميدواری کرد تا «تحريم‌های ظالمانه» عليه ايران لغو شود.

آقای جهانگيری با وجود اين و در عين حال که گفت «فضای ظاهری به گونه‌ای است که حتما به توافق برسيم»، اما افزود که «اگر به توافق هم نرسيم پيش‌بينی کرده‌ايم که چگونه کشور را اداره کنيم و زندگی مردم و توسعه کشور را بهبود بخشيم.»

XS
SM
MD
LG