لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۰

دولت روحانی، پیرترین دولت جمهوری اسلامی ایران لقب گرفت


محمود گودرزی ۵۸ ساله، به عنوان وزير ورزش و جوانان دولت يازدهم از مجلس رای اعتماد گرفت تا هم کابينه دولت پس از چهار ماه تکميل شود و هم رکورد پيرترين دولت تاريخ جمهوری اسلامی به دولت حسن روحانی برسد.
خبرگزاری فارس، گزارشی را منتشر کرده که نشان می‌دهد ميانگين سنی کابينه دولت يازدهم، ۵۷ سال است. اين ميانگين سنی ۱۶ سال بيشتر از ميانگين سنی دولت نخست هاشمی رفسنجانی، ۱۳ سال بيشتر از ميانگين دولت دوم او، ۱۲ سال بيشتر از اولين دولت به رياست سيدمحمد خاتمی و ۱۰ سال بيشتر از دولت دوم او است.
اين گزارش می‌افزايد که بر خلاف يک باور عمومی، کابينه اول محمود احمدی‌نژاد که «جوان‌گرايی» يکی از اصلی‌ترين شعارهايش بود، با رشد دو ساله در ميانگين سنی نسبت به دولت دوم خاتمی و با متوسط ۴۹ سال آغاز به کار کرد.

ميانگين سنی اعضای کابينه در دولت دوم احمدی‌نژاد نيز با يک سال رشد به ۵۰ سال رسيد.
خبرگزاری فارس با انتشار اين آمار، نوشته است که پيری دولت حسن روحانی، قدرت اجرايی آن را به صورت طبيعی با مشکلاتی همراه خواهد کرد.
اما جمشيد اسدی، استاد دانشگاه در پاريس به راديو فردا می‌گويد که «با فاکتور سن نمی‌توان درباره عملکرد نهايی يک دولت قضاوت کرد.»
به گفته آقای اسدی، عليرغم آنکه جوان‌گرايی در بسياری از زمينه‌ها مثبت قلمداد می‌شود اما تيم کنونی آقای روحانی با سابقه‌ای که دارد و با تعامل با جامعه جهانی، توان خدمت بيشتری به ايران دارد تا تيم جوان اما آتش‌افروز آقای احمدی‌نژاد.
جمشيد اسدی می‌گويد: «دولت آقای احمدی‌نژاد همان‌طور که خودش می‌گفت گسستی بود با همه دولت‌های قبل از آن. از همين رو او به دنبال وزيران و مديرانی بود که با داشتن سن کم، بيشتر وارد حلقه خود او شوند. اما دولت آقای روحانی، دولت بازگشت به سياست‌های پراگماتيستی آقای رفسنجانی است. بنابراين طبيعی است که عمر متوسط وزيران در چنين کابينه‌ای بسيار بالاتر از متوسط سن وزرا در دولت گسست آقای احمدی‌نژاد باشد.»
رهبر جوان‌گرا؛ دولت پير
آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، همواره در سخنرانی‌های خود از آنچه جوانی و بانشاطی اعضای دولت و ریيس جمهور خوانده، دفاع کرده است.
در انتخابات اخير رياست جمهوری که با رياست جمهوری حسن روحانی همراه بود، اکبر هاشمی رفسنجانی، ریيس جمهور دو دوره ايران و ریيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، ظاهرا به دليل «کهولت سن» توسط شورای نگهبان رد صلاحيت شد و امکان حضور در انتخابات به عنوان کانديدا را پيدا نکرد.
محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت در دولت يازدهم، با ۶۸ سال سن، پيرترين عضو کابينه حسن روحانی است.
سن و سال بالای او و تعدادی ديگر از وزرا، در جريان جلسات رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به دولت، با انتقاد تعدادی از نمايندگان مواجه شد و می‌توانست برای دولت دردسرآفرين شود که اين اتفاق نيفتاد.
فارس در گزارش خود همچنين به خبری اشاره کرده که اوايل آبان منتشر شد و حاکی از «خواب نيمروزی آقای وزير» در جلسه يکی از کميسيون‌های مجلس بود.
بر اساس اين خبر، اين وزير اقتصادی که از اعضای کهنسال کابينه به شمار می‌رود با دعوت يکی از کميسيون‌های تخصصی به مجلس رفته بود اما در ميانه جلسه کميسيون و در اوج بحث‌های تخصصی و در حالی که در راس جلسه و در کنار رييس کميسيون نشسته بود، به علت خستگی ناشی از بالا رفتن سن به خواب می‌رود.
اما پيری دولت مدافعانی به بانفوذی علی لاريجانی، ریيس مجلس شورای اسلامی نيز دارد که «مشکل اصلی کشور» را «کارنابلدی مديران» می‌داند نه «سن بالا».
آقای لاريجانی با اشاره به اينکه «می‌گويند چرا در دولت فعلی سن بالاست»، گفته است: «مشکل اصلی ما اين نيست چرا که بايد افراد کاربلد و متخصص باشند؛ جوان‌گرايی يا ميانسال‌گرايی در کنار اين رخ می‌دهد که تصميمات درست و متناسب با منافع ملی گرفته شود.»
«آزمون و خطا»
دولت حسن روحانی نيز دفاعياتی دارد که سن بالای آن را توجيه می‌کند.
اکبر ترکان، مشاور ارشد ریيس جمهوری اسلامی در واکنش به اين مسئله گفته است که «کابينه به اين دليل جوان‌گرايی نشده که در وضعيت موجود کشور که تصميم‌گيری‌های مهمی در پيش داريم، فرصت آزمون و خطا نيست.»
آقای ترکان با تاکيد بر اينکه «فرصتی برای اشتباه کردن باقی نمانده»، افزوده که حسن روحانی «سعی کرده‌ از باتجربه‌ترين‌ها کمک بگيرد، چراکه کشور در وضعيت خوبی قرار ندارد.»
اما جمشيد اسدی اين دفاعيه مشاور ارشد حسن روحانی را رد می‌کند.
به گفته اين تحليلگر مسائل سياسی، نمی‌توان عملکرد افراد و دولت‌ها را با استناد به سن بالا يا سن پايين آنها دسته‌بندی کرد.
آقای اسدی می‌گويد: «سياست، رويکرد و نگاهی است که می‌تواند در نسل‌های مختلف مشترک باشد يا در درون يک نسل به دليل وجود دو نگاه مختلف، متفاوت باشد.»
XS
SM
MD
LG