لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۱

سانسور سخنان وزیر امور خارجه لهستان در دیدار با ظریف


وزارت امور خارجه لهستان فيلمی از ديدار وزير امور خارجه اين کشور با محمدجواد ظريف،‌ همتای ايرانی او، در تهران منتشر کرده است که نشان می‌دهد تعدادی از رسانه‌های ايران سخنان این مقام بلندپایه لهستانی را سانسور کرده‌اند.
رادسلاو سيکورسکی، وزير امور خارجه لهستان، روز جمعه، ۹ اسفند، به تهران سفر کرد و يک روز بعد در کنفرانس خبری مشترکش با آقای ظريف گفت که در گفت‌وگو با همتای ايرانی‌اش از فيلتر اينترنت، وضعيت آزادی بيان، حقوق بشر و افزايش مجازات اعدام‌ در ايران انتقاد کرده است.
اين سخنان که در رسانه‌های داخل ايران سانسور شده و هرگز منتشر نشد از طریق حساب کاربری رسمی وزارت امور خارجه لهستان در وب‌سایت يوتيوب منتشر شده است.



اين ويدئو نشان می‌دهد که آقای سيکورسکی در حضور محمدجواد ظريف می‌گويد: «می‌خواهم اين مطلب را اضافه کنم که من توجه وزير [خارجه ايران] را به اين جلب کردم که ديروز در اصفهان سعی کردم به وب‌سايت يکی از روزنامه‌های اصلی لهستان وارد شوم، اما متاسفانه نتوانستم. به من پيغام داده شد که اين سايت به دليل سانسور مسدود شده است. برای ما که از کشوری می‌آييم که در راه آزادی بيان مبارزه کرده چنين چيزی شوکه‌کننده است. من همچنين به وزير [محمدجواد ظريف] گفتم که ما بايد درباره حقوق بشر در ايران نيز به گفت‌وگو بپردازيم. جهان به این امر آگاه است که اخيرا تعداد اعدام‌ها در ايران بسيار افزايش يافته است.»
حتی خبرگزاری مهر هم که بخشی از اين سخنان آقای سيکورسکی را منتشر کرده سخنان این مقام لهستانی درباره افزايش اعدام‌ در ایران را منتشر نکرده است.
وزير امور خارجه لهستان همزمان با وزير امور خارجه اسپانيا به ايران سفر کرده بود، اما او که قرار بود چهار روز در ايران بماند به دنبال بحران اوکراين سفر خود را نيمه‌تمام گذاشت و يک روز پس از ورود به تهران به کشورش بازگشت.

مشابه اين اتفاق برای وزير امور خارجه اسپانيا نيز رخ داد.
لهستان همسايه اوکراين است.
XS
SM
MD
LG