لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۱

«فضای امنيتی و بازداشت صدها درويش» به دنبال تجمع در تهران


تجمع اعتراضی دروایش گنابادی در تهران، ۱۷ اسفند
تجمع اعتراضی دروایش گنابادی در تهران، ۱۷ اسفند
پايگاه خبری «مجذوبان نور» که اخبار و گزارش‌های مربوط به دراويش گنابادی ایران را منتشر می‌کند، روز شنبه از فضای امنيتی در تهران، تيراندازی هوايی و بازداشت صدها درويش خبر می‌دهد.
بر اساس گزارش‌های اين وب‌سايت، بيش از ۵۰۰ درويش که در اعتصاب غذا به سر می‌بردند، در جريان دستگيری‌های روز شنبه، ۱۷ اسفند، نيروهای يگان ويژه بازداشت و به نمازخانه کلانتری ۱۱۳ بازار تهران در اطراف محل دستگيری منتقل شده و مورد بازجويی قرار گرفته‌اند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:23 0:00
لینک مستقیم

در همين حال فرهاد نوری، سردبير سايت مجذوبان نور، در گفت‌وگو با راديوفردا گفته است که دستگيرشدگان به پايگاه هفتم پليس امنيت تهران منتقل شده‌اند.
مجذوبان نور در گزارش‌های خود می‌افزاید که ماموران امنيتی از اين دراويش اقدام به تهيه عکس و فيلم کرده و سپس آنان را وادار به پر کردن فرم‌های بازجويی کرده‌اند، اما در جريان امتناع تعدادی از دراويش از پر کردن فرم‌ها، نيروهای امنيتی آنان را با باتوم مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.
اين سايت همچنین گزارش می‌دهد که نسرين ستوده، وکيل مدافع حقوق بشر، نيز که در تجمع اطراف دادستانی تهران حاضر شده بود با گاز فلفل توسط نيروهای امنيتی مورد حمله قرار گرفته و آرش صادقی، از فعالان سياسی، نيز يکی ديگر از صدها بازداشتی امروز است.
در همین حال بر اساس گزارش‌هایی که به طور مستقل توسط راديوفردا قابل تاييد نيستند، نيروهای انتظامی مقابل حسينيه دراويش گنابادی واقع در خيابان بهشت با دراويش درگير شدند. در اين درگيری يک ون نيروی انتظامی همراه با ۱۰ موتورسوار اسکورت به دراويش حمله‌ور شده و در جريان اين حمله تير هوايی نيز شليک کردند.
همچنين گزارش‌هايی نيز از استفاده از باتوم برای ضرب و شتم دراويش معترضی که حاضر به سوار شدن در ماشين‌های يگان ويژه نشدند در سايت مجذوبان نور منتشر شده است.
در اين گزارش‌ها آمده است که نيروهای يگان ويژه و لباس شخصی‌ها با بستن تمام ورودی‌های خيابان‌ها و ايستگاه‌های مترو منتهی به دادستانی تهران، مانع از برگزاری گردهمايی خانواده‌های دراويش زندانی و زندانيان سياسی مقابل دادستانی تهران می‌شوند.
به گزارش مجذوبان نور، تجمع امروز در برابر دادستانی قرار بود در حمايت از اعتصاب غذای دروايش زندانی برگزار شود.
گزارش‌ها از ايران حاکی است که چند درويش زندانی به علت بيماری نياز به رسيدگی پزشکی در خارج از زندان دارند، اما مقام‌های قوه قضائيه و زندان از اعزام آنها به بيمارستان خودداری می‌کنند که اين مسئله وخامت حال دراويش و اعتصاب غذای اعتراضی آنها را به دنبال داشته است.
دراويش گنابادی سلسله‌ای از دراويش ايران هستند که از نظر اعتقادی شيعه ۱۲ امامی محسوب می‌شوند، اما به ولايت فقيه اعتقاد نداشته و اعمال مذهبی خاص خود را دارند.
عبادتگاه‌های اين دروايش در سال‌های اخير بارها هدف حمله نيروهای امنيتی و انتظامی قرار گرفته که به دستگيری گسترده آنها انجاميد. ده‌ها نفر از دراويش گنابادی هم‌اکنون در ايران زندانی هستند.
XS
SM
MD
LG