لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۳

رهبر جمهوری اسلامی و سیاست افزایش جمعیت


رهبر جمهوری اسلامی،سه شنبه، سياست‌های کلی جمعيت با هدف افزايش جمعيت ايران را ابلاغ کرده است.

به گزارش سايت دفتر آيت‌الله علی خامنه‌ای، اين سياست‌ها پس از مشورت با مجمع تشخيص مصلحت نظام به رياست اکبر هاشمی رفسنجانی، به رئيس اين مجمع و روسای قوای سه‌گانه جمهوری اسلامی ابلاغ شده است.
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:35 0:00
لینک مستقیم


آقای خامنه‌ای در متن ابلاغيه خود، جمعيت کشور را يک مقوله مهم در اقتدار ملی توصيف و تاکيد کرده که بايد کاهش نرخ رشد جمعيت و نرخ باروری در سال‌های گذشته، جبران شود.

کاهش نرخ رشد جمعيت کشور از معدود مواردی است که رهبر جمهوری اسلامی آن را به صراحت يکی از اشتباهات خود و مجموعه حکومت ايران توصيف کرده است.

آقای خامنه‌ای روز چهارشنبه ۱۹ مهر سال ۹۱ در بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی گفت که سياست «تحديد نسل» اشتباه بوده و بايد از اواسط دهه ۷۰ متوقف می شد.

رهبر جمهوری اسلامی ابراز اميدواری کرد که خدای متعال و تاريخ اين اشتباه را ببخشند.

علی خامنه‌ای تاکنون چند بار تاکيد کرده که ايران بايد حداقل ۱۵۰ ميليون جمعيت داشته باشد. يعنی دو برابر جمعيت فعلی.

محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهور پيشين ايران نيز برای سال‌ها بر افزايش جمعيت کشور تاکيد می‌کرد.

اين در حالی است که بر اساس آمارها و شاخص‌های متعددی که خود نهادهای حکومتی و دولتی اعلام کرده‌اند، ايران با همين جمعيت کنونی‌اش، با بيکاری گسترده، گرانی و تورم بالا، رکود اقتصادی و ديگر مشکلات ريز و درشت مواجه است که معيشت روزانه را برای بسياری از مردم دشوار کرده است.

مهرداد درويش‌پور، جامعه شناس ساکن سوئد می‌گويد حتی در کشورهای پيشرفته غربی که مانند ايران با مشکل پيری تدريجی جمعيت مواجه‌اند، اولويت اول دولت‌ها همچنان رفاه، اشتغال، آموزش و بهداشت جمعيت موجود است و سياست‌های جمعيتی متناسب با اين اولويت تنظيم می‌شوند.

به گفته آقای درويش‌پور، اين کشورها مشکل کمبود نيروی کار خود را با نيروی کار مهاجر حل می‌کنند و در عين حال با ايجاد امنيت اقتصادی، امتيازات بيشتری به خانواده‌هايی می‌دهند که بيشتر بچه‌دار می‌شوند.

او می‌گويد: «در ايران متاسفانه ما با جامعه‌ای روبرو هستيم که فقر، بيکاری و دشواری‌های بهداشت، گريبانگير جدی جامعه است و بنابراين در چنين شرايطی اگر اولويت را به افزايش جمعيت بدهيم، فقط به معنی گسترش فقر، بيکاری و کاهش استانداردهای زندگی خواهد بود و اين يک فاجعه برای جامعه است.»

اين در حالی است که در ابلاغيه آيت‌الله خامنه‌ای، ترويج سبک زندگی اسلامی – ايرانی و مقابله با ابعاد نامطلوب سبک زندگی غربی در کنار کاهش سن ازدواج و اختصاص تسهيلات مناسب برای مادران بويژه در دوره بارداری و شيردهی، به عنوان بخشی از سياست‌های جديد جمعيتی ايران عنوان شده است.

چند روز پيش از ابلاغ اين سياست‌ها، خبرگزاری کار ايران، گزارشی از يک زوج ساکن در روستای منجنيق از توابع شهرستان باغملک در استان خوزستان منتشر کرده و نشان داده که اين زوج چگونه پس از ۱۰ سال، صاحب چهار بچه شدند اما با بی‌توجهی ادارات دولتی و نهادهای حکومتی روبرو شده و از پس زندگی روزمره خود بر نمی‌آيند.

به گفته مادر اين خانواده، همسرش که کارگر ساختمانی بوده مجبور شده برای کمک به او در نگهداری بچه‌ها کار خود را ترک کند و اداره آموزش و پرورش هم حتی با تقاضای انتقال خود او به اهواز برای کمک گرفتن از خانواده‌اش که در اين شهر ساکن‌اند، موافقت نکرده.

مهرداد درويش‌پور می‌گويد که افزايش نرخ رشد جمعيت در شرايط کنونی اقتصادی ايران، به وضعيتی مشابه کشور هند منجر خواهد شد که افزايش جمعيت در آن تنها به افزايش فقر منجر می‌شود.

«متاسفانه در کشور ما بيشتر شاهد اين هستيم که مثلا امکانات پيشگيری از بارداری را از بين می‌برند و فشار مضاعف می‌گذارند برای وادار کردن مردم به افزايش جمعيت. اين روش فقط و فقط به گسترش بحران اقتصادی، شکاف اقتصادی، محروم شدن هرچه بيشتر مردم و کاهش استانداردهای زندگی به ويژه در محروم‌ترين طبقات اجتماعی منجر شود. چون طبقه متوسط به گمان من به راحتی زير بار اين تبليغات نخواهد رفت.»

رهبر جمهوری اسلامی در ابلاغيه خود دستور داده تا با توزيع جغرافيايی جمعيت، فشار جمعيتی بر منابع زيستی کاهش يابد.

آقای خامنه‌ای برای اين توزيع جغرافيايی، روستاها و مناطق مرزی و ايجاد مراکز جمعيتی جديد به ويژه در سواحل خليج فارس و دريای عمان را توصيه کرده؛ مکان‌هايی در ايران که بر مبنای آمارهای رسمی با بيشترين مشکلات اقتصادی و زيربنايی مواجه‌اند.
XS
SM
MD
LG