لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۸

محمد خاتمی: جامعه به دلیل در حصر بودن کروبی از خدمات وی محروم است


محمد خاتمی، ریيس جمهوری پيشين ايران، در پيامی به مهدی کروبی به مناسبت درگذشت خواهر او، ابراز اميدواری کرده تا با «رفع حصرها، دلها به هم نزديکتر و جامعه و انقلاب از وجود عزيزانی» مانند آقای کروبی بهره‌مند گردد.
ریيس جمهوری پیشین ايران در اين پيام خطاب به آقای کروبی گفته که «جامعه به خاطر حصر از خدمات شما محروم است» و او را «شکيبا و تسليم در برابر آزمون و تقدير الهی» توصيف کرده است.
خانواده آيت‌الله منتظری، تعدادی از خانواده‌های زندانيان سياسی، آيت‌الله بيات زنجانی، خانواده محمد بهشتی و دختران ميرحسين موسوی و زهرا رهنورد نيز با صدور پيام‌های جداگانه‌ای، درگذشت خواهر مهدی کروبی را به او تسليت گفته‌اند.
مهدی کروبی از نزديک‌ترين افراد به روح‌الله خمينی، بنيان‌گذار جمهوری اسلامی در پيش و پس از انقلاب ۱۳۵۷ بود که دو دوره رياست بر مجلس شورای اسلامی و عضويت در عالی‌ترين نهادهای حکومتی را در کارنامه خود دارد.
با وجود اين سوابق، آقای کروبی در کنار ميرحسين موسوی، دو نامزد معترض به نتايج انتخابات رياست جمهوری در سال ۱۳۸۸ بودند که رهبری اعتراضات به نتايج آن انتخابات را بر عهده گرفتند و حاضر به تبعيت از دستور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مبنی بر پذیرش نتایج انتخابات نشدند.
اين دو و همسران‌شان از زمستان سال ۱۳۸۹ و بدون برگزاری دادگاه در خانه‌های خود محبوس شدند. فاطمه کروبی پس از مدتی از حصر خانگی آزاد شد اما زهرا رهنورد، همسر آقای موسوی همچنان در حبس خانگی قرار دارد.
خواهر مهدی کروبی به نام فاطمه، صبح شنبه ۲۸ دی درگذشت. او سومين خواهر آقای کروبی بود که از هنگام آغاز حبس خانگی برادرش، درگذشت. مهدی کروبی در شرايطی از مرگ خواهرش مطلع شد که يک روز قبل از آن از بيمارستان مرخص شده بود.
همسر آقای کروبی خبر داده که همسرش جمعه ۲۷ دی بعد از دو عمل جراحی و ۹ روز بستری از بيمارستان مرخص شده است.
به گفته فاطمه کروبی، آقای کروبی به دليل «شرايط مکان حبس»، در شش ماه گذشته، دو بار در بيمارستان لاله جراحی و بستری شده اما بستری‌شدن اخيرش در بيمارستان آراد بوده است.
خانواده مهدی کروبی بارها اعلام کرده‌اند که اين رهبر معترضان به نتايج انتخابات ۸۸ در ساختمانی متعلق به وزارت اطلاعات که به «خانه امن» مشهور است، نگهداری می‌شود اما از دسترسی او به هوای آزاد و حتی ورود نور آفتاب به داخل ساختمان جلوگيری می‌شود.
XS
SM
MD
LG