لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۱

تحقیق جدید: آلایندگی دیزل در تهران، تا ۸۰۰ برابر استاندارد جهانی است


نتایج تحقیقات یک تیم از دانشگاه صنعتی شریف درباره سوخت معمولی و یورو۴ از ۱۰ جایگاه سوخت‌رسانی نشان می‌دهد که در تهران آلودگی بنزین تا ۲۰ برابر و دیزل تا ۸۰۰ برابر بیشتر از استاندارد جهانی است.

به گزارش شنبه ۱۶ فروردین خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که میزان گوگرد موجود در در بنزین معمولی و یورو۴ تا ۲۰ برابر و در دیزل یا گازوئیل تا بیش از ۸۰۰ برابر میزان استاندارد بوده است.

به گفته وحید حسینی، سرپرست این تحقیقات، گوگرد موجود در سوخت‌ها در این سطح بالا «علاوه بر آلایندگی بسیار شدید هوا، موجب آسیب جدی به تجهیزات کنترل و کاهش آلایندگی در موتورهای بنزینی نیز می‌شود.»

این استاد دانشگاه صنعتی شریف می‌گوید: «در چنین شرایطی استفاده از تجهیزات کاهش آلودگی در خودرو عملا هیچ فایده‌ای ندارد چرا که کیفیت پایین سوخت و سطح گوگرد بالا باعث تخریب تجهیزات کنترل آلودگی می‌شود.»

به گزارش ایسنا، در تحقیقات دانشگاه صنعتی شریف، نمونه‌های بنزین و دیزل توزیع‌شده در ۱۰ جایگاه شهر تهران از میانه سال ۱۳۹۰ تا دی ماه سال ۱۳۹۲ بررسی شده است.

این گزارش افزوده که برای انجام این تحقیق که با حمایت شرکت کنترل کیفیت هوا وابسته به شهرداری تهران انجام شده است ۱۰ جایگاه سوخت‌رسانی در کشور که شامل جایگاه‌های اعلام‌شده توزیع بنزین یورو۴ نیز بوده است در بازه‌های زمانی چندماهه نمونه‌برداری شده و برای آزمایش به یک آزمایشگاه معتبر و بی‌طرف در خارج از کشور فرستاده شده است.

تحقیقات تیم پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف همچنین نشان می‌دهد میزان بنزن که ماده‌ای سمی و احتمالا سرطان‌زا محسوب می‌شود، در نمونه‌های مختلف بنزین بجای حد یک درصد حجمی استاندارد، بین ۱. ۸ تا ۲. ۹ درصد حجمی نوسان می‌کند. این عدد تنها در نمونه‌های بنزین یورو۴ سال ۹۲ به میزان زیادی کاهش ‌یافته و به شرایط استاندارد رسیده است.

تهران، مشهد، اهواز، اصفهان، تبریز و چند شهر بزرگ دیگر ایران، از جمله آلوده‌ترین شهرهای جهان‌اند که بخش زیادی از آلودگی هوای آن‌ها را کیفیت پایین سوخت خودرو‌ها تشکیل می‌دهد.

بر اساس اعلام سازمان‌های داخلی و بین‌المللی، سالانه هزاران نفر در ایران بر اثر آلودگی هوا کشته می‌شوند و تعداد بیشتری نیز با انواع بیماری‌های مرتبط دست و پنجه نرم می‌کنند.

معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، در آذرماه سال گذشته تاکید کرده بود بنزینی که به مصرف خودرو‌ها در کشور می‌رسد استاندارد نیست و دولت محمود احمدی‌نژاد را به تولید وعرضه بنزین‌ بی‌کیفیت متهم ساخته بود.

به گفته خانم ابتکار، در موضوع آلودگی هوا مسئله کیفیت سوخت و خودرو نقش دارد که مدتی است به آن «بی‌توجهی» شده و اکنون جزو برنامه‌های دولت برای کاهش آلودگی هواست.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، پیش از آن به سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت صنایع و وزارت نفت دستور داد که مسئله آلودگی هوا در کشور را پی‌گیری کنند و برنامه‌ای برای مقابله با آن ارائه دهند.

اما مسئله بنزین بی‌کیفیت که به آلودگی هوا دامن می‌زند، سال‌هاست که به موضوع انتقاد از مسئولان اجرایی ایران تبدیل شده است، به‌طوری که کار‌شناسان اعلام کرده‌اند کیفیت بنزینی که به مردم ارائه می‌شود «ده‌ها بار پایین‌تر» از کیفیت‌های جهانی است.

با این حال دولت محمود احمدی‌نژاد و نهادهایی مانند شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، همواره تاکید داشتند که کیفیت بنزین تولید پتروشیمی‌ها مطابق استانداردهای پالایشگاهی است.

اما گفته‌های مسئول کنونی سازمان حفاظت از محیط زیست نقض این ادعا محسوب می‌شود و بر کیفیت پایین بنزین تولید داخل به عنوان یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا در کشور تاکید می‌کند.
XS
SM
MD
LG