لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۸

حسن روحانی: تحت نام تحریم‌ها نفت را بردند و خوردند


حسن روحانی، رئیس جمهور ایران با متهم کردن دولت محمود احمدی‌نژاد به «بی‌عقلی» گفته است که عده‌ای «تحت نام دور زدن تحریم‌ها، نفت را دادند به عده‌ای و بردند و خوردند و ملت ایران را دور زدند».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آقای روحانی، پنجشنبه ۱۶ مرداد، در استان چهارمحال و بختیاری گفته است: «بازی‌هایی که برخی این روز‌ها درمی‌آورند برای پوشاندن این رسوایی‌ها است.»

رئیس جمهور ایران، روز ۲۳ اردیبهشت سال جاری نیز با انتقاد شدید از دولت محمود احمدی‌نژاد گفته بود که عده‌ای با شعار «مبارزه با ابرقدرت‌ها، جیب مردم را زدند و اموال مردم را غارت کردند».

حسن روحانی در سخنان جدید خود نیز علیرغم اینکه گفته است «ما قصد دعوا با کسی نداریم»، افزوده که «ولی مردم باید بدانند در سال‌های گذشته چه بر سر آن‌ها گذشته است.»

رئیس جمهور ایران با بیان اینکه «چه دارد آن کسی که عقل ندارد و چه ندارد آن کسی که عقل دارد؟»، از «بی‌عقلی» در دولت پیشین انتقاد کرده است.

او گفته مسئولان دولت سابق «با بی‌عقلی‌ها کاری کردند که آن‌ها بیایند و نفت ما را تحریم کنند.»

آقای روحانی همچنین با اشاره به آنچه «فساد غرق شده سال‌های پیش» خوانده، از دولت خود به عنوان «دولت پاک» نام برده که کسی نمی‌تواند آن را «لکه‌دار» کند.

اتحادیه اروپا و برخی دیگر از کشورهای عمده خریدار نفت ایران، در سال‌های پایانی دولت محمود احمدی‌نژاد، خرید نفت از جمهوری اسلامی را قطع کردند یا به شدت کاهش دادند.

همزمان، بانک مرکزی و روابط بین‌المللی بانک‌های ایران نیز هدف تحریم‌های شدیدی به رهبری آمریکا قرار گرفت که به مسدودشدن دارایی‌های جمهوری اسلامی در نقاط مختلف جهان منجر شد.

این تحریم‌ها در واکنش به تعطیل نشدن ابعاد مناقشه برانگیز برنامه اتمی ایران و با هدف مجبور کردن جمهوری اسلامی به شفاف سازی درباره این برنامه اعمال شدند.

با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، ایران و قدرت‌های جهانی در آذرماه ۱۳۹۲ به توافقی دست یافتند که هم از ابعاد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی می‌کاست و آن را تحت نظارت‌های بیشتر بین‌المللی در می‌آورد و هم از ابعاد تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران کم می‌کرد و بخش اندکی از دارایی‌های مسدودشده تهران را به آن باز می‌گرداند.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران گفته که با این توافقنامه «نظام تحریم‌ها فروپاشیده» اما باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا گفته در صورت حاصل نشدن توافق نهایی، تحریم‌ها «مجددا» اعمال می‌شوند.

آقای روحانی در چهارمحال و بختیاری گفته که «اگر پیوند اقتصاد ما با اقتصاد جهانی مستحکم شود، دشمن نمی‌تواند به راحتی ما را از پا درآورد، تحریم کند و به ما آزار برساند.»

او همچنین تاکید کرده که معتقد است با «رانت، فساد، خویشاوندبازی، جناح‌بازی، حزب‌بازی و طایفه‌بازی نمی‌توان کشور را به پیش برد» و افزوده که «کار باید به هرکس که شایستگی بیشتری دارد واگذار شود.»

این سخنان حسن روحانی در حالی بیان شده که دولت او در ماه‌های اخیر توسط تعدادی از اصولگرایان و از جمله احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس به اعطای «رانت ۶۵۰ میلیون یورویی» به یک تاجر برای وارد کردن کالا به کشور متهم بوده است.

XS
SM
MD
LG