لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۰

ایران: گزارش آخر آژانس «انعکاس ناقص واقعیت» است


رضا نجفی، سفير و نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی
رضا نجفی، سفير و نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی

جمهوری اسلامی تازه‌ترین گزارش آژانس بين‌المللی انرژی اتمی را که در آن گفته شده اين نهاد در شرايط کنونی قادر به راستی‌آزمايی برنامه اتمی ايران نيست «انعکاس ناقص واقعيت» توصيف کرد.

رضا نجفی، سفير و نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، روز جمعه، ۱۶ آبان، به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، گفت که ايران «قبلا بخش مربوط به اتهامات به اصطلاح "ابعاد احتمالی نظامی" را رد کرده و اين بخش هم تکراری است».

آقای نجفی افزود که «آژانس هم نتوانسته توضيحاتی ارائه کند که نشان دهد اسناد و اطلاعاتش جعلی نيستند» و «آژانس تا به حال سند متقنی ارائه نداده است تا ايران آنها را بررسی کند».

با وجود اين، سفير ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در اين گفت‌وگو و در گفت‌وگوی ديگری که با خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، انجام داده، تاکيد کرده که گزارش اخير آژانس بين‌المللی انرژی اتمی «بار ديگر تاييد می‌کند که تمام برنامه هسته‌ای ايران از فعاليت‌های غنی‌سازی در نطنز و فردو تا رآکتور تحقيقاتی آب سنگين اراک و تاسيسات مختلف در اصفهان، تهران، بوشهر و جاهای ديگر تحت نظارت آژانس برای مقاصد صلح‌آميز هستند و هيچ انحرافی نداشته‌اند.»

در آخرين گزارش آژانس بين‌المللی انرژی اتمی که جمعه، ۱۶ آبان، منتشر شد، آمده است که جمهوری اسلامی در دو ماه گذشته از ارائه اطلاعات به اين نهاد درباره برخی موضوعات خودداری کرده و اين نهاد در شرايط کنونی قادر به راستی‌آزمايی فعالیت‌های اتمی ايران نيست.

به گفته اين نهاد وابسته به سازمان ملل متحد، ايران «طبق توافق با آژانس بايد در پنج مورد به سوالات اين نهاد پاسخ می‌داد، اما در دو مورد از ارائه پاسخ خودداری کرده است».

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی سپس تاکيد می‌کند که همچنان نگران ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ايران است.

دو موردی که در گزارش جديد آژانس نيز يک بار ديگر به آنها اشاره شده، مسئله «آزمايش‌ چاشنی‌های انفجاری» و «شبيه‌‌سازی کامپيوتری مرتبط با انفجار هسته‌ای» است که آژانس می‌گويد تهران هنوز پاسخی به آنها نداده است.

ايران متعهد شده بود تا روز سوم شهريور گذشته به اين سوالات جواب دهد.

اين گزارش محل آزمايش چاشنی‌های انفجاری را سايت نظامی پارچين در خارج از تهران عنوان کرده و می‌گويد که تصاوير ماهواره‌ای از زمان انتشار گزارش نوامبر ۲۰۱۱ و درخواست بازرسی آژانس از اين سايت نظامی ايران، نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی برخی ساختمان‌ها در اين محل را به‌ طور کلی از بين برده يا محيط را تغيير داده است.

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی همچنين با اشاره به درخواست شورای امنيت سازمان ملل و شورای حکام آژانس از ايران برای اجرای پروتکل الحاقی گفته است که جمهوری اسلامی از اجرای اين پروتکل که امکان بازرسی‌های سرزده از تاسيسات هسته‌ای ايران را فراهم می‌کند، سر باز زده است.

اما آقای نجفی گفته است که «اگر تمام تحريم‌ها برداشته شده و پرونده هسته‌ای ايران به آژانس برگردد، می‌توانيم اجرای دوباره پروتکل الحاقی را بررسی کنيم».

XS
SM
MD
LG