لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۵

کشتی کمک‌ بشردوستانه ایران «با سازمان ملل هماهنگ شده است»


عکس خبرگزاری فارس از داخل کشتی "ایران شاهد"
عکس خبرگزاری فارس از داخل کشتی "ایران شاهد"

مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گويند که ايران «هماهنگی‌های لازم» با سازمان ملل متحد و سازمان جهانی صليب سرخ را برای اعزام کشتی‌ای که ادعا می‌کند حامل «کمک‌های انسان‌دوستانه» است انجام داده‌ است.

به گزارش روز پنج‌شنبه، ۲۴ ارديبهشت، خبرگزاری فارس، حسين اميرعبداللهيان، معاون وزارت امور خارجه ايران، در این باره گفت که «هماهنگی‌های لازم با جهات ذي‌ربط در سازمان ملل برای پهلوگيری کشتی حامل کمک‌های انسان‌دوستانه ايران به يمن به عمل آمده» است.

به گفته آقای اميرعبداللهيان، «اعزام هوايی کمک‌های دارويی و غذايی هلال احمر نيز از طريق عمان و جيبوتی در حال انجام است.»

معاون وزارت امور خارجه ايران همچنين گفت که «تهران از ماموريت نماينده دبيرکل سازمان ملل که اکنون در صنعا مستقر شده حمايت می‌کند» و «نقض مکرر آتش‌بس از سوی عربستان» را «تکرار اشتباهات» اين کشور خوانده است.

علی‌اصغر احمدی، دبيرکل هلال احمر ايران، نيز گفت که جمهوری اسلامی با «هماهنگی» صليب سرخ جهانی، اقدام به «امدادرسانی به مردم يمن از طريق کشتی نجات کرده است».

اعزام کشتی «ايران شاهد» که به گفته جمهوری اسلامی حامل کمک‌های انسان‌دوستانه برای مردم يمن است، به يکی از اختلافات جديد ميان ايران با دولت در تبعيد يمن و عربستان سعودی تبديل شده است.

دولت يمن می‌گويد که «مسئوليت کامل هر گونه حادثه‌ای که با ورود اين کشتی‌ها به آب‌های يمن رخ بدهد برعهده ايران خواهد بود»، آمريکا می‌گويد که جمهوری اسلامی اين کشتی را به جيبوتی بفرستد که هماهنگی‌های بين‌المللی برای کمک‌های انسان‌دوستانه به يمن در آنجا انجام می‌شود و جمهوری اسلامی نيز با تاکيد بر اينکه اجازه بازرسی از کشتی را نخواهد داد، تهديد کرده که «حمله به کشتی کمک‌رسان منطقه را به جنگ می‌کشاند.»

ائتلاف: حوثی‌ها آتش‌بس انسان‌دوستانه را نقض کرده‌اند

در تحولی ديگر مرتبط با يمن، عربستان سعودی مدعی شده که شيعيان حوثی آتش‌بس انسان‌دوستانه در اين کشور را نقض کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در اطلاعيه‌ای که ائتلاف به رهبری عربستان سعودی روز پنج‌شنبه، ۲۴ ارديبهشت، منتشر کرد آمده است که حوثی‌ها در «۱۲ مورد» در يمن و در امتداد مرزهای اين کشور با عربستان سعودی، آتش‌بس را نقض کرده‌اند.

آتش‌بس انسان‌دوستانه پنج روزه برای ارائه کمک‌های امدادی به مردم يمن از سه‌شنبه و با موفقيت ائتلاف به رهبری عربستان سعودی و حوثی‌ها آغاز شد.

ائتلاف در اطلاعيه خود اعلام کرده که علي‌رغم نقض آتش‌بس توسط حوثی‌ها، اين ائتلاف به ادامه آن «کاملا متعهد» است.

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، شورشيان شيعه‌مذهب حوثی را به «کشتن تعداد زيادی از زنان و کودکان در استان تعز»، «شليک تانک، خمپاره و راکت در شهر جنوبی داله»، «اشغال شهر لودر با آتش سنگين» و «جابه‌جايی نيرو و تسليحات و شليک خمپاره و راکت در شهر عدن» در دوران آتش‌بس متهم کرده است.

XS
SM
MD
LG