لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۶

ابراز شگفتی کری از واکنش روسیه به طرح آمریکا برای خلافت اسلامی


جان کری در عربستان سعودی
جان کری در عربستان سعودی

ايالات متحده آمريکا مخالفت روسيه با حمله نظامی احتمالی عليه گروه خلافت اسلامی در خاک سوريه، بدون اجازه دولت اين کشور و شورای امنيت سازمان ملل متحد را «شگفت‌آور» توصيف کرد.

راديو اروپای آزاد/راديو آزادی، روز پنج‌شنبه، ۲۰ شهريور، گزارش داد که جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، در عربستان سعودی گفته است: «اگر شرايط اوکراين وخيم نبود، حتی می‌شد به اين حرف روسيه خنديد که بعد از اتفاقات کريمه و شرق اوکراين از قوانين بين‌المللی سخن می‌گويد.»

آمريکا، اتحاديه اروپا، دولت اوکراين و اعضای سازمان پيمان آتلانتيک شمالی (ناتو)، روسيه را متهم کرده‌اند که با ارسال نيروی نظامی به داخل خاک اوکراين و انتقال تجهيزات جنگی به شورشيان مسلح اين کشور، عملا به اوکراين حمله نظامی کرده است.

روسيه اين اتهام را قاطعانه رد می‌کند.

اما جان کری با تاکيد بر دخالت روسيه در حوادث اوکراين روز پنج‌شنبه تاکيد کرد که از اين که «روسيه به خود جرات می‌دهد با کشورها درباره قوانين بين‌المللی سخن بگويد، شگفت‌زده» شده است.

مسکو، پيش از اين، با حمله نظامی آمريکا و متحدانش عليه خلافت اسلامی در سوريه مخالفت کرده بود.

الکساندر لوکاشويچ، سخنگوی وزارت امور خارجه روسيه، با انتقاد از سخنان باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، درباره حمله به مواضع خلافت اسلامی در سوريه، گفته بود که چنين کاری نبايد بدون مجوز شورای امنيت سازمان ملل متحد و دولت سوريه انجام شود.

به گفته آقای لوکاشويچ، وقتی که شورای امنيت سازمان ملل متحد هنوز در اين باره تصميم نگرفته است، حمله به گروه خلافت اسلامی در داخل خاک سوريه «تجاوز» و «نقض آشکار هنجارهای بين‌المللی» خواهد بود.

علی حيدر، وزير صلح و آشتی سوريه، نيز اعلام کرده که هرگونه دخالت خارجی در سوريه به معنای اقدامی متجاوزانه خواهد بود، مگر آن که دمشق آن را تاييد کرده باشد.

به گفته اين مقام دولت سوريه، کشورهای خارجی می‌توانند گروه داعش را بهانه‌ای برای حمله به سوريه قرار دهند، اما هر اقدامی، اعم از نظامی يا غيرنظامی، بايد با هماهنگی و همکاری سوريه و تاييد آن همراه باشد.

واشينگتن و متحدان آن که می‌گويند بشار اسد، رئيس جمهوری سوريه، به علت قتل عام مخالفان و مردم اين کشور، مشروعيت خود را از دست داده، همکاری با او در جنگ عليه حکومت اسلامی را نيز غيرمحتمل دانسته‌اند؛ اگرچه دولت سوريه و حکومت اسلامی عليه يکديگر مشغول جنگ‌اند.

باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، که حدود يک ماه است، دستور آغاز حملات هوايی عليه نيروها و مواضع حکومت اسلامی درون عراق را صادر کرده، يکی از مفاد استراتژی خود برای مقابله با اين گروه خشن را حمله به مواضع و نيروهای آن در داخل سوريه نيز اعلام کرده است.

XS
SM
MD
LG