لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۳

دیدار در الیزه بدون شراب؛ حاشیه‌های سفر روحانی به فرانسه


دیدار روسای جمهور ایران و فرانسه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد؛ ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۴
دیدار روسای جمهور ایران و فرانسه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد؛ ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۴

«غذای حلال بدون شراب»؛ این شرطی بود که دولت ایران برای حضور حسن روحانی و هیات همراهش در ضیافت نهار فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه در کاخ الیزه گذاشت.

رسانه‌های فرانسوی می‌گویند پاسخ الیزه به این درخواست، قاطعانه بود: «شراب بخشی از فرهنگ فرانسه است و ما هرگز آن را از میز غذای خود کنار نمی‌گذاریم.»

اما اولین سفر یک رئیس جمهور ایران به فرانسه پس از حدود ۱۵ سال آن قدر مهم است که به جای نهار، به او پیشنهاد یک مهمانی صبحانه را بدهند.

خب حتی فرانسوی‌ها هم در صبحانه شراب نمی‌خورند. ژامبون‌هایی که با گوشت خوک درست شده‌اند هم می‌توانند با مربا و کرواسان فرانسوی جایگزین شوند.

اما این بار نوبت ایران بود که قاطعانه بگوید جایگزین کردن ضیافت نهار با یک صبحانه معمولی، در شان رئیس جمهوری اسلامی نیست.

ایرج ادیب‌زاده، روزنامه‌نگار در پاریس، می‌گوید اگرچه برای برخی رسانه‌ها و کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی، این ماجرا به یک مسئله حاشیه‌ای تبدیل شده اما برای فرانسوی‌ها مسئله «پروتکل» است.

آقای ادیب‌زاده به رادیو فردا می‌گوید: «این رسمی تاریخی و غیر قابل خدشه در فرانسه است که وقتی رئیس جمهور کشور به افتخار همتای خارجی خود ضیافت نهار یا شام برپا می‌کند، بر روی میز باید شراب و غذای فرانسوی باشد. تصور کنید در الیزه غذای حلال سرو شود! چنین چیزی برای مردم فرانسه غیر قابل تحمل است».

این روزنامه‌نگار توضیح می‌دهد که مسئله‌ای به نام «گوشت حلال» در فرانسه تنها مختص اعراب و مسلمانان است اما چنین چیزی برای فرانسوی‌ها اصلا محلی از اعراب ندارد.

شاید به همین خاطر باشد که یکی از مشاوران رییس جمهوری فرانسه به روزنامه «لوموند» گفته کل ماجرا «واقعا مسخره» است.

اما ظاهرا برای دولت جمهوری اسلامی این مسئله اصلا شوخی نیست.

ایرج ادیب‌زاده یادآوری می‌کند که درست همین مشکل باعث شد تا سفر محمد خاتمی، رئیس جمهور اسبق ایران به فرانسه در سال ۱۹۹۹ نیز با تاخیری طولانی مواجه شود.

در آن سفر نیز اگرچه ژاک شیراک، رئیس جمهور فرانسه، استقبال بسیار گرمی از آقای خاتمی کرد اما به علت مخالفت ایرانی‌ها با سرو شراب بر سر میزها، ضیافت نهار منتفی و به یک عصرانه ساده قناعت شد.

آقای ادیب‌زاده می‌گوید دولت ایران در این مسئله به خصوص، حتی از عرب‌های مسلمان نیز سختگیرتر است.

در اثبات این نظر، «رادیو اروپای یک» که رادیویی فرانسوی است گزارش داده که در سفرهای گذشته امیر قطر و پادشاه عربستان سعودی به فرانسه، شیشه‌هایی از بهترین و قدیمی‌ترین شراب‌های موجود در انبار زیرزمینی این کاخ برای آن‌ها باز شد.

این رادیو در گزارش خود افزوده است: «این ایرانی‌ها هستند که انعطاف ناپذیرند».

به نظر می‌آید تنها مسئله‌ای که در سفر آینده حسن روحانی به فرانسه بر سر آن اختلاف نظر وجود ندارد، فصل جدید همکاری‌های اقتصادی دو کشور پس از توافق اتمی است که ارزش آن‌ها می‌تواند صد‌ها میلیون و شاید هم میلیاردها یورو باشد.

XS
SM
MD
LG