لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۴

روسیه: ۶۰۰ شبه نظامی فراری، از سوریه راهی اروپا شده‌اند


تصویری از حملات هوایی روسیه در سوریه
تصویری از حملات هوایی روسیه در سوریه

یک فرمانده نظامی ارشد روسیه گفته است که حمله هوایی روسیه به مواضع «حکومت اسلامی» در سوریه باعث شده‌است که «حدود ۶۰۰ شبه نظامی» مواضع خود را ترک کرده و «به سمت اروپا بروند.»

به گزارش شنبه ۱۱ مهر خبرگزاری فرانسه، آندری کارتاپلوف، از فرماندهان ستاد کل نیروهای مسلح روسیه با ذکر این مطلب افزود که شبه نظامیان مخالف بشار اسد در سوریه از عملیات نظامی روس‌ها «وحشت‌زده و فراری» شده‌اند.

وی در ادامه گفته‌است که «اطلاعات ما نشان می‌دهد که شبه نظامیان مناطق تحت کنترل خود را ترک می‌کنند و سعی می‌کنند خود را به اروپا برسانند.»

آندری کارتاپلوف هم‌چنین با بیان اینکه روسیه در روزهای اخیر، بیش از ۶۰ سورتی پرواز علیه بیش از ۵۰ هدف متعلق به داعش انجام داده، گفته که عملیات نظامی در سوریه «تشدید» خواهد شد.

در سخنان آقای کارتاپلوف، اشاره‌ای به اینکه این «شبه نظامیان فراری» وابسته به کدام گروه مخالف هستند، نشده است.

اما او در عین حال تأکید کرد که طی بمباران‌های سه‌روزه روسیه، پست‌های فرماندهی، انبارهای مهمات، مراکز ارتباطی، اردوگاه‌های آموزشی گروه حکومت اسلامی و کارگاه‌های ساخت تسلیحات برای بمب‌گذاران انتحاری داعش منهدم شده‌اند.

عملیات نظامی روسیه در سوریه از چهارشنبه هفته گذشته آغاز شده است.

مسکو می‌گوید هدف از این عملیات، نابودی گروه‌های «تروریستی» در سوریه است.

ایران از این عملیات حمایت کرده اما آمریکا، آلمان، فرانسه، بریتانیا، ترکیه، عربستان سعودی و قطر از آن انتقاد کرده‌اند.

این کشور‌ها که خود ائتلافی جداگانه برای هدف قرار دادن گروه حکومت اسلامی (داعش) و دیگر گروه‌های تندرو اسلامگرا در سوریه تشکیل داده‌اند، می‌گویند که حملات روسیه بیشتر بر مخالفان میانه‌روی دولت سوریه متمرکز شده و نه گروه‌هایی مانند حکومت اسلامی؛ مسکو این انتقاد را رد می‌کند.

بریتانیا: از هر ۲۰ حمله روسیه تنها یکی علیه داعش است

این در حالی است که مایکل فالون، وزیر دفاع بریتانیا، گفته‌است که از هر ۲۰ حمله هوایی روسیه در سوریه تنها یکی علیه گروه حکومت اسلامی است.

آقای فالون در گفت‌وگو با روزنامه سان هشدار داده که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه «با کشتار غیر نظامیان» می‌خواهد بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را تقویت کند.

پیش از این، دیدبان حقوق بشر سوریه، گروه ناظر بر شرایط سوریه که مقر آن در لندن قرار دارد، اعلام کرده بود که از شروع حملات روسیه در سوریه دست‌کم ۳۹ غیرنظامی کشته شده‌اند.

وزیر دفاع بریتانیا گفته است: «شواهد ما نشان می‌دهد که روس‌ها بمب‌های غیر هدایت شونده را روی مناطق شهری می‌ریزند و شهروندان را می‌کشند.»

مایکل فالون افزوده که ارتش آزاد سوریه، گروه نظامی مورد حمایت غرب در سوریه، دیگر هدف عملیات نظامی روسیه بوده است.

این در حالی است که پیش از این، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، از ارتش آزاد سوریه به عنوان بخشی از راه حل سیاسی برای آینده سوریه نام برده بود.

XS
SM
MD
LG