لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۸

نامه سرگشاده دیپلمات‌های سابق اروپا: زمان توافق با ایران هم‌اکنون است


جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا (چپ)، کاترین اشتون، سرپرست گفت‌وگوها با ایران (مرکز) و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا (چپ)، کاترین اشتون، سرپرست گفت‌وگوها با ایران (مرکز) و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران

هفت ديپلمات ارشد و سابق اروپا در نامه‌ای سرگشاده زمان توافق نهايی اتمی با ايران را «هم‌اکنون» دانسته و هشدار داده‌اند که «تاخير در اتخاذ تصميم‌های دشوار نهايی، احتمالا شانس بيشتری به کسانی می‌دهد که مخالف روند ديپلماتيک و به شکست کشاندن گفت‌وگوها» هستند.

اين نامه سرگشاده که روز چهارشنبه، ۱۴ آبان، در روزنامه بريتانيايی گاردين منتشر شده، به امضای خاوير سولانا، مسئول اسبق سياست خارجی اتحاديه اروپا، آنا پالاسیو، وزير امور خارجه سابق اسپانيا، کارل بيلدت، وزير امور خارجه سابق سوئد، اما بونينو، وزير امور خارجه سابق ايتاليا، نوربرت روتگن، رئيس کميته امور خارجی مجلس آلمان، رابرت کوپر، ديپلمات سابق بريتانيايی، و ژان ماری گئنو، رئيس گروه بين‌المللی بحران، رسيده است.

به نوشته اين ديپلمات‌ها، اکنون که «راه‌حل‌های خلاقانه فنی فرموله شده‌اند، توافقی که هم به طور موثر و صلح‌آميز، نگرانی‌های قدرت‌های جهانی درباره برنامه اتمی ايران را مرتفع کند و هم به آرمان‌های مشروع و حق حاکميت ايران احترام بگذارد، در دسترس است».

نويسندگان اين نامه هشدار داده‌اند که «هزينه شکست» در رسيدن به توافق نهايی، برای قدرت‌های جهانی به معنی «تضعيف نظارت» بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و برای ايران به معنی «تشديد تحريم‌ها و انزوای بيشتر» خواهد بود.

پيش از اين نامه، وزير امور خارجه آلمان هم هشدار داده بود که در صورت شکست مذاکرات با جمهوری اسلامی، ايالات متحده آمريکا تحريم‌های بيشتری را عليه ايران تصويب خواهد کرد.

هم ايران و هم آمريکا گفته‌اند که به دنبال رسيدن به توافق نهايی تا ضرب‌العجل سوم آذر هستند، اما در عين حال ديگری را مقصر شکست احتمالی مذاکرات معرفی کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG