لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۰

آمریکا اعلام کرد: ۳۵ حمله هوایی به مواضع داعش از چهارشنبه تا جمعه


یک فروند بمب‌افکن ب-یک آمریکا در آسمان سوریه
یک فروند بمب‌افکن ب-یک آمریکا در آسمان سوریه

ستاد فرماندهی مرکزی ايالات متحده آمريکا اعلام کرد که جنگنده‌های اين کشور و متحدانش، طی روزهای چهارشنبه ۲۱ تا جمعه ۲۳ آبان، ۱۹ حمله هوايی در سوريه و ۱۶ حمله مشابه را به نيروهای شبه نظامیان تندرو اسلامگرا در عراق انجام داده‌اند.

در اطلاعيه‌ای که خبرگزاری رويترز روز جمعه ۲۳ آبان منتشر کرد، آمده که اين حملات عليه مواضع گروه حکومت اسلامی و گروه خوراسان که مرتبط با القاعده است، انجام شده است.

حملات هوايی آمريکا و متحدانش به مواضع گروه‌های مسلح اسلامگرا در سوريه و عراق نقش زيادی در عقب راندن اين گروه‌ها از مواضع‌شان و بازپس‌گيری برخی مناطق اشغال شده توسط ارتش عراق و پيشمرگه‌های کرد داشته است.

همزمان، يک گزارش سازمان ملل متحد می‌گويد که گروه حکومت اسلامی در سوريه، به ميزان وسيعی به ارتکاب جنايت عليه بشريت مبادرت کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گزارش کميسيون مستقل تحقيق سازمان ملل متحد که جمعه ۲۳ آبان منتشر شد، حاکی است که سر بريدن، قتل عام، شکنجه، بردگی جنسی و حاملگی اجباری، حالا به جزيی از زندگی در مناطق تحت کنترل مخالفان اسلامگرا و راديکال بشار اسد در سوريه تبديل شده است.

پائولو پينيرو، ریيس اين کميسيون گفته است که «فرماندهان داعش به طور خودسرانه به جرايم جنگی و جنايت عليه بشريت مشغولند».

اين ديپلمات برزيلی تاکيد کرده که «فرماندهان داعش شخصا مسئول اين جنايت‌ها هستند» و خواستار اجرای عدالت درباره آنها شده است.

عليرغم تمام حملات هوايی آمريکا و متحدانش به گروه‌های اسلامگرا در سوريه و عراق، هنوز بخش‌های وسيعی از خاک اين دو کشور در کنترل اين گروه‌ها و به ويژه گروه حکومت اسلامی است که اعلام کرده در مناطق تحت تصرف خود، خلافت اسلامی تشکيل داده است.

XS
SM
MD
LG