لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۷

ورود دیوان محاسابات به پرونده «بورسیه‌های غیرقانونی» دولت احمدی‌نژاد


به دنبال انتشار گزارش‌هایی مبنی بر بورسیه شدن بدون آزمون ۳ هزار دانشجوی دکترا در دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس کمیته آموزش عالی مجلس ایران از بررسی پرونده بورسیه‌های غیرقانونی در کمیسیون اصل ۹۰، سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات، خبرداده است.

جواد هروی، رئیس کمیته آموزش عالی مجلس روز شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، گفت پس از جلسه‌ای که با مسئولان فعلی و پیشین بورسیه وزارت علوم داشتیم موارد و موضوعاتی بیان شد که پاسخ‌ها قانع کننده نبود.

به گفته او در این نشست مسئولان کنونی بر این عقیده بودند که بورسیه ها غیرقانونی است و مسئولان قبلی نیز گفتند که قوانین حقوقی، معانی دیگری داشته که از لابلای آن مفاهیم، اقدام به انجام چنین کاری کرده‌اند.

پیشتر در دی‌ماه سال گذشته مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان ایران گفته بود که از سال ۸۹ تا ۹۲ خورشیدی حدود ۳ هزار تن بدون آزمون به دانشگاه‌ها معرفی شدند و برخی از آنان حتی کف معدلی آیین‌نامه‌ها را نیز نداشتند.

موضوع پذیرش دانشجوی دکترا بدون آزمون در رسانه‌ها و روزنامه‌های داخلی ایران نیز بازتاب یافت.

بر اساس خبرهای منتشر شده، دولت احمدی‌نژاد با اعطای گسترده بورس دانشگاه‌های خارجی، با در نظر گرفتن شرایطی مانند «ایمان، تقوا، اعتقاد به اسلام» و «گزینش» گروهی را وارد دوره‌های دکترا کرده است.

اکنون جواد هروی، رئیس کمیته آموزش عالی مجلس می‌گوید آنچه که در گزارش معاونت دانشجویی وزارت علوم مطرح شده، مستند به آمار و دلایلی است که برخی‌ها تخلفاتی انجام داده‌اند.

این نماینده مجلس تصریح کرده که مجلس با هرگونه تخلف برخورد می‌کند و کمیسیون اصل ۹۰ نیز آن را پیگیری خواهد کرد.

رئیس کمیته آموزش عالی مجلس با تایید وجود ۳ هزار دانشجوی «بورسیه غیرقانونی» گفته که به طور مثال در دانشگاه‌های علامه طباطبایی، خوارزمی و گیلان حدود ۲۶۰ بورسیه غیرقانونی وجود دارد که البته سازمان بازرسی و دیوان محاسبات نیز در این قضیه ورود پیدا کرده‌اند و در حال رسیدگی همزمان هستند.

این ادعاها را اما کامران دانشجو، وزیر وقت علوم در دولت محمود احمدی‌نژاد، تکذیب کرده و گفته است که علیه او و دولت محمود احمدی‌نژاد «فضاسازی» می شود.
XS
SM
MD
LG