لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۳

دولت حدود ۱۷هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکار است


آخرین آمار بانک مرکزی ایران نشان می‌دهد که رقم بدهی‌های دولت به بانک مرکزی از بیش از ۱۹هزارمیلیارد تومان در تیرماه ۱۳۹۲ به حدود ۱۷هزار میلیارد تومان رسیده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) روز شنبه ۷تیر، بر اساس این آمار گزارش داده که از تیرماه تا آذر ماه سال گذشته خورشیدی بدهی دولت به بانک مرکزی حدود ۲هزار میلیارد تومان کاهش و رقم بدهی موسسه ها و شرکت‌های دولتی به این بانک نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

با این اوصاف در تابستان و پاییز سال گذشته رقم بدهی های دولت به بانک مرکزی که در سال های اخیر به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته بود، نسبت به ماه های مشابه سال‌های قبل کاهش یافته است.

بر این اساس میزان بدهی‌های دولتی به بانک مرکزی نسبت به ماه مشابه سال ۹۱ به غیر از تیر ماه در مرداد ۵ ونیم درصد، شهریور۱۱درصد، مهر ۲۱درصد، آبان ۶ و نیم درصد و آذر ماه ۶ درصد کاهش یافته است.

به گزارش ایسنا، مروری بر میزان بدهی‌های بانک‌ها به بانک مرکزی در تابستان و پاییز ۱۳۹۲ نشانی از کاهش ندارد و تنها شیب روند افزایشی کم یا زیاد شده است به گونه‌ای که میزان آن از حدود ۶۳ هزار میلیارد تومان در تیرماه به ۶۸ هزار میلیارد تومان در آذر ماه ۹۲ افزایش یافته است.

بررسی درصد تغییرات میزان بدهی شرکت‌ها و موسسه های دولتی به بانک مرکزی نیز در آخرین آمارها بیانگر کاهش۱۷ درصدی در آذرماه ۱۳۹۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن است.

بنابراین گزارش در آخرین محاسبات اعلام شده رقم بدهی بانک ها و موسسه های دولتی به بانک مرکزی بیش از ۱۹هزارمیلیارد تومان در آذرماه سال گذشته بوده است.

موضوع بدهی های دولتی به بانک مرکزی موضوعی است که در سال های اخیر محل مناقشه بسیاری بوده است و اوضاع آشفته اقتصادی ایران در چند سال اخیر سبب شده که بسیاری از کارشناسان این موضوع را در راستای همین آشفتگی ارزیابی کنند.

XS
SM
MD
LG