لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۲

رئیس پارلمان اروپا خواستار توقف حکم اعدام ریحانه جباری شد


ریحانه جباری که با مجازات اعدام روبه‌رو است
ریحانه جباری که با مجازات اعدام روبه‌رو است

مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا در نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، خواهان توقف اجرای حکم اعدام ریحانه جباری و محاکمه عادلانه او شد.

ریحانه جباری هفت سال قبل به عنوان طراح داخلی دکوراسیون به منزل «مرتضی سربندی» که بر اساس برخی خبرها از ماموران امنیتی جمهوری اسلامی بوده راه یافت و به گفته خودش برای حفظ جان و جلوگیری از تعرض جنسی، او را به قتل رسانده‌است.

به گزارش جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا ۱۶ مهر ماه در نامه‌ای به به علی لاریجانی نوشت: «بنا به اطلاعاتی که دریافت کرده‌ام، خانم جباری در خطر اعدام به سر می‌برد، آن هم با وجود مدارکی که نشان می‌دهند او در جریان رسیدگی به اتهام خود از محاکمه عادلانه برخوردار نبوده‌است.»

آقای شولتز با اعلام این که لغو مجازات اعدام در سراسر جهان از اهداف اصلی اتحادیه اروپاست، نوشت: «مجازات اعدام غیرانسانی است و مشخص شده که اثر بازدارنده در ارتکاب جرم ندارد. اتحادیه اروپا لغو این مجازات را برای محافظت از کرامت انسانی و توسعه روزافزون حقوق بشر ضروری می‌داند.»

رئیس پارلمان اروپا در نامه خود از علی لاریجانی خواسته که اقدامات لازم را برای تضمین اعاده دادرسی عادلانه برای ریحانه جباری بر اساس موازین مسلم جهانی و بدون توسل به مجازات اعدام انجام دهد.

آقای شولتز همچنین از رئیس مجلس ایران خواهان اطلاعات به روز در باره وضعیت حقوقی پرونده ریحانه جباری و رفتار انسانی با او در زندان بر اساس موازین بین‌المللی شد.

پیش از این نیز بخش سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیانیه‌ای در باره خطر اعدام ریحانه جباری صادر کرد و خواستار پرهیز از اعدام او شده بود.

روز دوشنبه، هفتم شهریورماه، برخی رسانه‌ها از انتقال ریحانه جباری به زندان رجایی‌شهر به منظور اجرای حکم قصاص او در روز سه‌شنبه خبر داده بودند.

اما فردای آنروز مادر ریحانه جباری اعلام کرد که ریحانه به زندان رجایی‌شهر برای اجرای حکم اعدام نرفته بوده‌است.

همزمان وزیر دادگستری ایران خبر داد که برای «تعیین وضعیت» پرونده ریحانه جباری، زندانی محکوم به اعدام، ۱۰ روز مهلت داده شده‌است.

مصطفی پورمحمدی روز دوشنبه ۱۴ مهر گفت که تلاش‌ها در پرونده ریحانه جباری ادامه دارد و ۱۰ روز برای تعیین وضعیت این پرونده مهلت داده شده‌است.

پیشتر سازمان عفو بین‌الملل نسبت به اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام ریحانه جباری اعتراض کرد و خواهان توقف اجرای حکم اعدام او شد.

XS
SM
MD
LG