لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۷

هشدار درباره اثر کانون‌های ریزگرد اطراف تهران بر آلودگی هوا


هجوم یک ماه پیش ریزگردها به تهران
هجوم یک ماه پیش ریزگردها به تهران

در شرایطی که روز سه‌شنبه معاون سازمان حفاظت محیط زیست ایران دلیل گرد و غبار روز دوشنبه پایتخت را انباشت معدن‌های شن و ماسه در غرب استان تهران اعلام کرد، رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران گفت که بیشتر، ریزگردهای ناشی از بیابان‌های اطراف شهر موجب آلودگی هوای پایتخت شده است.

سعید متصدی، معاون سازمان حفاظت محیط زیست ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت که علت اصلی گرد و غبار روز دوشنبه گذشته معادن شن و ماسه در غرب استان تهران است که جزء کانون‌های داخلی ورود گرد و خاک به تهران محسوب می‌شود.

به گفته او، بخش عمده‌ای از کانون‌های ریزگرد داخلی مربوط به طرح‌های اکتشاف و استخراج معادن، خصوصا معادن شن و ماسه است.

در همین حال علی‌محمد شاعری، رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران، در این باره روز سه‌شنبه به خبرگزاری مهر گفت که در حال حاضر مدل آلودگی هوای پایتخت تغییر کرده است.

به گفته او، در سال‌های گذشته دلیل اصلی آلودگی هوا گازهای آلاینده مانند منوکسید کربن به دلیل عرضه بنزین آلاینده بوده، اما توفان یک ماه پیش و سونامی گرد و غبار دوشنبه شب پایتخت ناشی از ریزگردهای داخلی است.

این مقام مسئول در شهرداری تهران در توضیح بیشتر گفته است که به تازگی پدیده جدیدی در کشور و به‌ویژه در پایتخت موجب آلودگی هوا می‌شود که توفان ۱۲۰متر بر ثانیه‌ای یک ماه پیش و همچنین سونامی گرد و غبار دوشنبه شب گذشته در تهران گواه آن است.

او دلیل این توفان‌ها را که تا شعاع ۱۰۰ کیلومتری پایتخت را نیز درنوردیده، مدل جدید آلودگی هوا با منشاء داخلی می‌داند.

این در حالی است که به گفته رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران، آلودگی هوا تحت تاثیر ریزگردهای داخلی نیازی به توفان شدید و سهمگین ندارد، چرا که در گذشته برای رسیدن ریزدگردهای عربی به کشور باید هزاران کیلومتر پیموده می‌شد، اما در حال حاضر که منشاء ریزدگردها کمتر از ۱۰۰ کیلومتر با مراکز جمعیتی فاصله دارد، کوچک‌ترین وزش باد منجر به آلودگی هوا و جابه‌جایی ریزگردها می‌شود.

تداوم خشکسالی، کاهش بارندگی و افزایش دما از جمله دلایل طبیعی پدیدار شدن کانون‌های ریزگرد است.

XS
SM
MD
LG