لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۰

یک مدیرکل صدا‌وسیما: جوانان خبرهای رسانه‌های داخلی را قبول نمی‌کنند


کلباسی، مدیر کل صدا و سیمای اصفهان
کلباسی، مدیر کل صدا و سیمای اصفهان

یک مقام صدا و سیمای جمهوری اسلامی می‌گوید که جوانان ایران «اخبار بی‌بی‌سی را می‌پذیرند اما اخبار داخلی کشور را قبول نمی‌کنند.»

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی کلباسی، مدیرکل صدا و سیمای استان اصفهان، روز یکشنبه هفتم دی در یک همایش گفت که وقتی در دانشگاه‌ها به جوانان می‌گوییم رتبه علمی کشورمان در جایگاه دوازدهم جهان است، قبول نمی‌کنند.

آقای کلباسی در عین حال گفت که اما همین جوانان اخبار بی‌بی‌سی را می‌پذیرند و خبرهای رسانه‌های داخلی را قبول نمی‌کنند.

مدیرکل صدا و سیمای استان اصفهان همچنین گفت که در حال حاضر ۱۷ هزار شبکه تلویزیونی در ایران وجود دارد.

این مقام رسمی در صدا وسیمای جمهوری اسلامی در حالی می‌گوید که جوانان به خبرهای رسانه‌های خارجی همچون بی‌بی‌سی اعتماد بیشتری دارند که سال‌هاست دریافت امواج شبکه‌های ماهواره‌ای خارج از ایران از سوی مخاطبان داخل ایران ممنوع است و با آنها برخورد می‌شود.

این در حالی است که پیشتر علی جنتی، وزیر ارشاد نیز ایران گفته بود که نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد ۷۱ درصد مردم در تهران بیننده شبکه‌های ماهواره‌ای هستند.

علی جنتی روز سه‌شنبه در مراسم هفته پژوهش گفته بود که پارازیت‌اندازی و جلوگیری از دسترسی به شبکه‌های ماهواره‌ای تاکنون تأثیرگذار نبوده، و راه حلِ مقابله با دیدن شبکه‌های ماهواره‌ای، تولید محتوای جذاب و مفید است.

«طرح ممنوعیت استفاده از تجهیزات ماهواره‌ای» ۲۳ بهمن سال ۱۳۷۳ به تصویب مجلس ایران رسید. بر اساس این قانون، ورود، توزیع و استفاده از تجهیزات دریافت ماهواره جز در مواردی که در قانون تعیین شده باشد ممنوع است.

این در شرایطی است که برخورد با دارندگان و استفاده‌کنندگان تجهیزات ماهواره پس از ناآرامی‌ها و اعتراض‌های گسترده پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ از سوی مراجع قضائی و نیروی انتظامی بسیار شدت گرفت.

مرکز پژوهش‌های مجلس ایران نیر در تیرماه گذشته اعلام کرد که قانون منع استفاده از ماهواره کارایی و اثربخشی خود را از دست داده و تلاش‌های صورت گرفته برای تصویب قانون جدید نیز به دلیل فقدان سیاست واحد به شکست انجامیده است.

این گزارش که تیرماه ۱۳۹۳ ارائه شد، خواستار همکاری دولت و مجلس برای برون‌رفت از وضعیت «منفعل در قبال شبکه‌های ماهواره‌ای» شده است.

بحث نحوه برخورد با دارندگان دیش‌های دریافت امواج ماهواره‌ای در سال‌های گذشته همواره مورد اختلاف مسئولان جمهوری اسلامی بوده است.

در حالی که نیروی انتظامی هر چند وقت یک بار اقدام به جمع‌آوری دیش‌های ماهواره‌ای می‌کند برخی از مسئولان دولتی این برخورد‌ها را کارساز نمی‌دانند.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور دولت حسن روحانی، خرداد ماه امسال شیوه برخورد سلبی با ماهواره را چاره‌ساز ندانسته بود.

موضوع ارسال پارازیت بر روی شبکه‌های ماهواره‌ای پس از گزارش سازمان هوا‌شناسی به مجلس ایران در چند هفته گذشته دوباره در رسانه‌های ایران مطرح شد.

پیش از این سازمان هوا‌شناسی ایران در گزارشی به مجلس اعلام کرده بود که به دلیل پارازیت‌ها نمی‌تواند تغییرات جوی را به‌هنگام پیش‌بینی کند.

XS
SM
MD
LG