لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۳

توقف خط تولید چندین شرکت آب معدنی به دلیل آلودگی میکروبی


 یک شرکت تولید آب بسته بندی
یک شرکت تولید آب بسته بندی

خبر آلوده بودن برخی آب‌های بسته بندی در ایران در یکی دو هفته اخیر در رسانه‌های داخلی مطرح بود، در تازه ترین واکنش اما مدیرکل نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در وزارت بهداشت گفته که پرونده ۱۲ شرکت آب معدنی در وزارت بهداشت است و خط تولید برخی از شرکت‌های تولید آب بسته بندی هم متوقف شده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، روز شنبه چهارم مهرماه خبر داد که بهروز جنت، مدیرکل نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفته که برخی مارک‌های تجاری در سطح بازار از جمله شرکت آب معدنی دماوند مشکل دار هستند. دلیل این موضوع هم آلودگی میکروبی عنوان شده است.

به گفته او مشکلات موجود در آب معدنی‌های دماوند مسبوق به سابقه بوده و چشمه آب معدنی این شرکت نیز در گذشته توقیف شده بود.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت ایران گفته کهاکنون خط تولید شرکت های متخلف تولید آب بسته بندی متوقف و اجناس آنها از سطح بازار جمع آوری شده است.

آقای جنت گفته که آب معدنی دماوند از جمله شرکت هایی بوده که تذکر لازم را درباره آلودگی میکروبی جدی نگرفت و خط تولیدش متوقف شد.

مدیر کل نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو می‌گوید که به جز نشان تجاری آب معدنی دماوند، نام هیج آب معدنی متخلف دیگر به عنوان متخلف اعلام نشده و نام این آب معدنی به دلیل تمکین نکردن به مقررات و هشدارهای ارگان نظارتی، اعلام می‌شود.

این در شرایطی است که حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران یک ماه پیش، سازمان غذا و دارو را مکلف به انجام بررسی های دقیق درباره آب های معدنی و آشامیدنی بسته بندی کرد و اکنون آنطور که در رسانه‌های ایران عنوان شده، تولید آب های معدنی آلوده متوقف شده است.

آنچنان که خبرگزاری مهر بر اساس اظهارات حسین رستگار مدیرکل آزمایشگاه های مرجع کنترل سازمان غذا و دارو، گزارش داده آب های بسته بندی شامل آب های معدنی و آشامیدنی هستند.

به گفته او، آب های معدنی باید در چهار فصلی که از منابع برداشت می شود از لحاظ شرایط مواد معدنی، کیفیت و دیگر عوامل یکسان باشد و این آب ها در چهار فصل بررسی می شود اما آب آشامیدنی آبی است که می تواند تغییر فصلی داشته باشد و همینطور تغییراتی در آب های آشامیدنی ایجاد می کنند که می توانند یکسری املاح آن کم و زیاد شود بنابراین آب آشامیدنی و آب معدنی تفاوت هایی دارند.

XS
SM
MD
LG