لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۱

تشکیل صف مقابل گالری «اثر»؛ نمایشگاه آیدین آغداشلو بعد از ۴۰سال


نمایشگاه انفرادی آثار آیدین آغداشلو پس از ۴۰ سال،‌ در‌حالی در گالری «اثر» تهران افتتاح شد که در اتفاقی کم سابقه در ایران، علاقه‌مندان بسیاری در مقابل این گالری برای ورود و بازدید به صف ایستاده بودند. ‌

به گزارش ایسنا،‌ این نمایشگاه عصر روز جمعه ۲۳ آبان افتتاح شد و ازدحام جمعیت به اندازه‌ای زیاد بود که هواداران و علاقه‌مندان از ساعت ۱۷ تا ۲۰ پشت در گالری اثر حضور داشتند و حتی از ساعتی به بعد، با تشکیل صفی چندین متری، دسته‌دسته به‌صورت نوبتی امکان حضور در گالری را پیدا می‌کردند.

در این نمایشگاه ۱۱ نقاشی و یک مجسمه ارائه می‌شود که آغداشلو بیشتر آن‌ها را برای نمایش روی دیوارهای گالری «اثر» در دو سال اخیر خلق کرده است.

​بیشترین سهم این نمایشگاه، به معروف‌ترین مجموعه آغداشلو یعنی «خاطرات انهدام» اختصاص دارد، به طوری‌ که از میان ١١ نقاشی، ١٠ اثر از همین مجموعه انتخاب شده‌اند.

ضمنا، هشت اثر این نمایشگاه نیز در دو سال اخیر خلق شده‌اند و برای نخستین‌بار به‌نمایش گذاشته می‌شوند. قدیمی‌ترین تابلوی حاضر در نمایشگاه، «عشاق» نام دارد که در سال ۱۳۵۹ آفریده شده است. یک تابلوی نوستالژیک دیگر، نقاشی معروف «تک چهره مادر نقاش» است که آغداشلو آن‌را در سال ۱۳۶۰ با تکنیک گواش و مداد رنگی روی مقوا، از چهره مادرش کشیده است.

پیش از نمایشگاه حال حاضر در گالری اثر،‌ نخستین و آخرین نمایشگاه انفرادی آیدین آغداشلو در ایران،‌ در سال ۱۳۵۴ در تهران بر پا شده بود.

البته او پیش از این، دو بار در خارج از ایران نیز نمایشگاه انفرادی برپا کرده است؛ یکی در سال ۱۳٨٥ در تورنتوی کانادا و دیگری در سال ۱۳٩٢ و در بنیاد فرجام دبی.

آیدین آغداشلو، پس از افتتاح نمایشگاهش، در پاسخ به این پرسش که چطور بعد از حدود ۴۰ سال تصمیم به برگزاری یک نمایشگاه انفرادی گرفته، گفته است: «نمایشگاه گذاشتن کار بسیار پردردسری است. اولین لازمه‌ آن نیز، این است که هنرمند کارش را نفروشد که در این صورت بی‌پول می‌شود؛ ولی به هر حال هنرمند باید در دوره‌ای، کارنامه‌اش را به مردم عرضه کند، اگر پسندیدند که چه بهتر و اگر نه دوباره کار کند.»

از سوی دیگر،‌ این هنرمند تصویرگر و نقاش،‌ درباره صف طويلى كه پشت در گالرى «اثر» براى تماشاى آثارش كشيده شده بود، به خبرگزاری مهر گفت: «هميشه سعى كرده‌ام فروتن باشم و هيچ‌گاه تبليغ چندانى در مورد آثارم نكرده‌ام. حال اگر مردم علاقه زيادى براى بازديد از نمايشگاه نشان دادند، به غير از اعتبار آثار و نقاشى كه سالها كار كرده ، شايد كنجكاوى اين موضوع بوده كه در اين ۴۰ سال بر آغداشلو چه گذشته است.»

نمایشگاه آثار آیدین آغداشلو، تا ٢١ آذرماه در نگارخانه «اثر» واقع در خیابان ایرانشهر تهران دایر خواهد بود.

XS
SM
MD
LG