لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۸

وزیر کشور: بزرگ‌نمایی می‌کنند، تنها ۹ کنسرت لغو شده است


وزیر کشور در اظهارنظری در مورد لغو کنسرت‌ها در ایران اعلام کرد که فقط ۹ کنسرت لغو شده است و برخی در مورد لغو کنسرت‌ها بزرگ‌نمایی می‌کنند.

به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، شامگاه شنبه ششم تیر در یک نشست با بیان اینکه در مورد لغو کنسرت‌ها «بزرگ‌نمایی» می‌شود، گفت: «ما به ۳۱۲ کنسرت موسیقی مجوز داده‌ایم که فقط ۹ کنسرت لغو شده است؛ ۳ کنسرت مشکل محتوایی داشته که خود مسئولان کنسرت آن را لغو کردند و ۲ کنسرت نیز توسط قوه قضاییه لغو شده است.»

آقای رحمانی فضلی در میان صحبت‌هایش اشاره‌ای به این نکته که این کنسرت‌ها در چه بازه زمانی لغو شده‌اند، نکرده است.

پیشتر پیروز ارجمند، رئیس دفتر موسیقی وزارت ارشاد، در گفت‌وگویی اعلام کرده بود که در سال ۹۳، تعداد ۲۰ کنسرت در ایران لغو شده‌ است.

در همین رابطه، صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه هم روز یکشنبه هفتم تیر، در همایش سراسری قوه قضاییه در زمینه لغو کنسرت‌ها اعلام کرد که «آیا شما قبول می‌کنید اجازه دهند یک کنسرتی زمینه رقص مشترک جوانان شود؟ بحث دستگاه قضایی نیز در برخی شهرها نیز از همین نوع بوده است.»

از سوی دیگر در همین روز معاون فرهنگی قوه قضاییه نیز گفت که «راهِ پیشگیری از لغو کنسرت‌های موسیقی هماهنگی مراجع صدورِ مجوز با دادستانی و نیروی انتظامی است.»

به گزارش سایت تسنیم، هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضاییه در نشست خبری خود با تاکید بر لزوم هماهنگی وزارت ارشاد با سایر نهادها گفت: «پیشنهاد ما این است که مراجعی که می‌خواهند مجوز برگزاری کنسرت‌ بدهند، پیشاپیش با دادستانی و نیروی انتظامی، هماهنگ شوند و تمام شرایط را بسنجند؛ ممکن است ارشاد مجوزی صادر کند اما از طرف دیگر تجربه نیروی انتظامی و دادستانی می‌گوید، برگزاری کنسرت در فلان شهر با چنین شرایطی ممکن است، تخلفاتی را به همراه داشته باشد و آنها وظیفه پیشگیری از وقوع جرم را دارند.»

پیشتر وزیر فرهنگ و ارشاد ایران گفته بود که دولت به دنبال اصلاح مصوبه‌ای است که «به نیروی انتظامی اجازه می‌دهد در برخی موارد، مانند کنسرت‌ها، دخالت کند.»

علی جنتی، روز سه‌شنبه، دوم تیرماه، از توافق خود با وزیر کشور برای شفاف شدن وظایف و مسئولیت‌های وزارت ارشاد و پلیس خبر داد تا «دیگر مشکلی برای برگزاری کنسرت‌ها پیش نیاید».

به گفته وزیر ارشاد در دولت حسن روحانی، در نشست او با وزیر کشور مقرر شده است تا در «شیوه‌نامه‌ای» حدود وظایف و اختیارات دو نهاد وزارت فرهنگ و پلیس در امر برگزاری کنسرت مشخص شود.

حسن روحانی هم روز شنبه، ۲۳ خرداد، در جریان نشست خبری‌اش با رسانه‌ها به جریان لغو کنسرت‌ها اشاره کرده بود.

رئیس جمهور ایران در این نشست با اعلام این‌ که وقتی دستگاهی به عنوان مرجع قانونی برای دادن مجوز تعیین شده دخالت دیگران در این امور شایسته نیست، گفت: «همه باید به قانون عمل کنیم و به دنبال اجتهاد شخصی نباشیم».

این در حالی است که حسین اشتری، فرمانده پلیس ایران، در همان روز در واکنشی غیرمستقیم به موضع رئیس‌جمهوری ایران گفت که این نهاد انتظامی با لغو برخی کنسرت‌های موسیقی، به وظیفه «ذاتی و شرعی» خود عمل کرده است.

XS
SM
MD
LG