لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۵۴

واکنش در ایران به نشست اعراب و اوباما در کمپ دیوید


سخنگوی وزارت خارجه ایران ادعای مطرح شده در بیانیه کمپ دیوید مبنی بر تلاش ایران برای «بی‌ثبات‌سازی منطقه» را «تکراری» خوانده و تاکید کرد که «واقعیات منطقه خلاف چنین ادعاهایی را نشان می‌دهد».

در همین حال حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، روز شنبه، ۲۶ اردیبهشت، در واکنش به این بیانیه آمریکا را متهم کرد که به گفته او با «تشدید مسئله ایران‌هراسی» به دنبال «منفعت‌طلبی» و «فروش سلاح» به کشورهای عربی است.

اجلاس کمپ دیوید هفته گذشته به دعوت رئیس جمهور آمریکا برگزار شد و در جریان آن مقامات عالی و نمایندگان شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس، متشکل از بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی حضور یافتند.

کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس در بیانیه پایانی خود ضمن تاکید بر این که در مقابل تلاش ایران برای «بی‌ثبات‌سازی منطقه» همکاری خواهند کرد، خواستار مشارکت مثبت ایران در منطقه و عدم دخالت در امور داخلی همسایگان شدند.

پیش از برگزاری اجلاس کمپ دیوید نیز عادل الجبير، وزير خارجه عربستان، گفته بود کهمباحث این اجلاس روی سياست‌های به گفته او «تهاجمی» ايران در خاورميانه متمرکز خواهد بود.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز جمعه، ۲۵ اردیبهشت، با اشاره به دعوت کشورهای حاضر در اجلاس کمپ دیوید به انجام گفت‌وگو بین ایران و شورای همکاری خلیج فارس، گفت که ایران همواره در این مسیر «پیشگام» بوده است.

خانم افخم تاکید کرد: «بهتر است طرف‌های مقابل با احتراز از رویکرد کنونی٬ فرافکنی و اتهام‌زنی، حسن نیت خود را با اتخاذ گام‌های اعتمادساز پایدار نشان دهند.»

در همین حال تعدادی از امامان جمعه شهرهای مختلف ایران نیز در خطبه‌های روز جمعه، ۲۵ اردیبهشت، به شرکت کشورهای عربی در اجلاس کمپ دیوید اعتراض کرده‌اند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، نیز روز شنبه خطاب به کشورهای مسلمان منطقه و همسایگان گفت که «به کمپ پیامبر و قرآن پناه ببرید، و به سوی کمپ دیوید نروید».

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز تاکید کرد که آمریکا «صلاحیت» اظهار نظر درباره امنیت منطقه را «ندارد» و امنیت خلیج فارس باید به دست کشورهای منطقه تأمین شود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در سخنان خود همچنین تاکید کرد که مفاد بیانیه کمپ دیوید با «نادیده گرفتن تمامیت ارضی یمن» همخوانی ندارد.

خانم افخم تاکید کرد: «کسانی که به جای مبارزه جدی با تروریسم٬ زیرساخت‌های یک کشور همسایه و برادر خود را با توسل به نظامی‌گری نابود کرده و صلح و ثبات منطقه‌‌ای را عمیقا به خطر انداخته‌اند نباید خود را در مسند قضاوت در باره رفتار دیگران قرار دهند.»

در بيانيه مشترک پايانی نشست کمپ ديويد تاکید شده که اقدامات نظامی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، باید هر چه زودتر به فرایند سیاسی برای حل بحران یمن تبدیل شود.

در این بیانیه همچنین بر ادامه گفت‌وگوهای طرفين بر سر موضوعاتی چون بحران‌های سوريه و نيز مقابله با گروه حکومت اسلامی تاکيد شده است.

XS
SM
MD
LG