لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۴

جنجال تازه بر سر یک فیلم: اعتراض انصار حزب‌الله به «مادر» جیرانی


باران کوثری در فیلم «من مادر هستم»
باران کوثری در فیلم «من مادر هستم»
در حالی که اختلافات میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری در ایران باعث بی‌ثباتی در اکران فیلم‌ها در سینماها شده است، اعتراض‌ها به نمایش یک فیلم تازه که هم‌چنان ادامه دارد بر التهابات پیرامون سینمای ایران افزوده است.

اعتراضی دیگر به اکران فیلمی در سینماهای ایران. این بار فیلم «من مادر هستم» ساخته فریدون جیرانی، سینماگر شناخته‌‌شده‌ای که تا همین چند ماه پیش در تلویزیون دولتی ایران تهیه‌کننده و مجری برنامه سینمایی «هفت» بود.

فیلم «من مادر هستم» تولید دو سال پیش، ۱۳۸۹، است و باران کوثری، فرهاد اصلانی، هنگامه قاضیانی و حبیب رضایی در آن بازی می‌کنند.

سازندگان فیلم می‌گویند داستان فیلم درباره یک خانواده طبقه متوسط ایرانی است که در یک شرایط بحرانی به بررسی و ارزیابی زندگی خود می‌پردازند.

اما انصارحزب‌الله، معترض اصلی به نمایش این فیلم، می‌گویند که فیلم من مادر هستم «کثیف‌ترین اثر» در میان فیلم‌های اخیر با موضوع خیانت است و سازندگانش در آن به «عادی‌سازی» زنا پرداخته‌اند و بخش اعظمی از جامعه را مبتلا به آن نشان داده‌اند.

اعتراض به اکران فیلم‌هایی با مضامین حساسیت‌برانگیز پس از چند سال وقفه از ابتدای امسال با اعتراض به اکران فیلم گشت ارشاد و خصوصی از سوی گروه انصار حزب‌الله از سر گرفته شد و نهایتا به توقف نمایش آنها در سینماها منتهی شد.

از آن زمان اختلافاتی میان حوزه هنری و وزارت ارشاد بر سر اکران فیلم‌هایی با مضامینی متفاوت به وجود آمده که تاکنون نیز ادامه یافته و «من مادر هستم» هم از مجموعه فیلم‌هایی است که حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی اعلام کرده است که اجازه اکران به آن در سینماهای در اختیارش را نخواهد داد.
از راست: فرهاد اصلانی، هنگامه قاضیانی و باران کوثری در فیلم «من مادر هستم»
از راست: فرهاد اصلانی، هنگامه قاضیانی و باران کوثری در فیلم «من مادر هستم»

سعیده خدابخش، روزنامه‌نگار سینمایی در تهران، درباره اکران فیلم من مادر هستم به رادیوفردا می‌گوید:

فکر می‌کنم صحبت‌هایی که این روز‌ها نقل محافل سینمایی است، این است که چندی است فیلم‌های سینمایی قبل از این که اکران شوند، از سوی حزب‌های متفاوتی در مقابل‌شان موضع‌گیری می‌شود.

همین امروز هم این اتفاق برای فیلم آقای جیرانی رخ داد. من خودم امروز با آقای جیرانی صحبت کردم، ایشان می‌گفتند که [معترضان] «این فیلم مرا ندیده‌اند، پس چه طور تشخیص داده‌اند که موهن است؟»

بنابراین در این آشفته‌بازار موجود این امکان فراهم شده است که کسانی که اصلا جزء حوزه سینما نیستند و هیچ اطلاعی از سینما ندارند، حتی قبل از این که فیلمی را ببینند نسبت به آن موضع بگیرند و متاسفانه این موضع‌گیری‌ها هم می‌دانید که کار خودش را خواهد کرد و بسیاری از این فیلم‌ها متضرر می‌شوند.

فریدون جیرانی، کارگردان، و غلامرضا موسوی، تهیه‌کننده فیلم «من مادر هستم»، در پاسخ به اعتراض‌های انصار حزب‌الله، ضمن دعوت از مردم برای تماشای فیلم‌شان گفته‌اند که من مادر هستم «فیلمی است اخلاقی که یک نوع سبک زندگی را به چالش می‌کشد و درباره زنا، خیانت و نمایش فحشا نیست».

آنها همچنین از معترضان به اثر خود خواسته‌اند که ابتدا فیلم را ببینند و بعد از دیدن آن نظر بدهند.

در همین حال محمد حسینی، وزیر ارشاد، از اظهار نظر درباره اعتراض انصار حزب‌الله خودداری کرده و در حالی که نمایش فیلم «من مادر هستم» از صبح چهارشنبه در ۱۵ سینمای تهران آغاز شده، انصار حزب‌الله در بیانیه‌ای تازه گفته است که از روز شنبه مقابل ساختمان وزارت ارشاد واقع در میدان بهارستان تهران تحصن خواهند کرد.

این در حالی است که برخی از نمایندگان عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از جمله بیژن نوباوه و علی مطهری نیز از اکران فیلم من مادر هستم انتقاد کرده و آقای مطهری انتقاد انصار به نمایش این فیلم را «به‌جا» دانسته است.

در چنین شرایطی مشخص نیست که آیا مسئولان وزارت ارشاد تصمیم به مقاومت در برابر معترضان دارند یا این که «من مادر هستم» هم به سرنوشت گشت ارشاد و خصوصی یعنی اکران نیمه تمام دچار خواهد شد.
  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG