لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۷

پاسخ وزیر دفاع ایران به موضع همتای آمریکایی‌اش: «توخالی و بی‌ارزش»


وزیر دفاع جمهوری اسلامی اظهارات روز سه‌شنبه وزیر دفاع آمریکا درباره گزینه نظامی علیه ایران را «توخالی»، «بی‌ارزش»، «از موضع انفعال» و «نوعی فضاسازی خودساخته به منظور تحت تاثیر قرار دادن فضای منطقی» مذاکرات اتمی ایران و گروه ۵+۱ توصیف کرد.

اشتون کار‌تر، وزیر دفاع آمریکا، روز سه‌شنبه، ۱۱ فروردین‌ماه، گفته بود که اگر مذاکرات درباره برنامه اتمی ایران به نتیجه مطلوب نرسد، گزینه نظامی علیه ایران به عنوان یکی از گزینه‌ها هم‌چنان مطرح خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسین دهقان، وزیر دفاع ایران، روز پنج‌شنبه، ۱۳ فروردین، در این باره گفت: «این گونه اظهارات مقام‌های آمریکایی، آن هم در جریان مذاکرات حساس و پیچیده هسته‌ای که جمهوری اسلامی عزم خود را برای رفع اتهام‌های بی‌اساس جزم کرده است، نوعی فضاسازی خودساخته است که به منظور تحت تاثیر قرار دادن فضای منطقی مذاکرات صورت می‌گیرد.»

آقای دهقان سخنان وزیر دفاع آمریکا را تاییدی بر «نگاه بی‌اعتماد» جمهوری اسلامی ایران به آمریکا دانست و درعین حال تاکید کرد که این اظهارات هیچ تاثیری بر مواضع «مستدل، منطقی و منصفانه» جمهوری اسلامی در موضوع هسته‌ ای ندارد.

وزیر دفاع ایران در عین حال اضافه کرد: «جمهوری اسلامی همواره و در هر شرایطی آماده مقابله با هرگونه تهدید خصمانه از سوی متجاوزین است و پاسخ قاطع خود را در میدان عمل خواهد داد.»

وی با بیان این که به نظر می‌رسد وزیر دفاع آمریکا «دچار بیماری آلزایمر» شده افزود: «اگر اشتون کار‌تر شکست‌های گذشته و اخیر آمریکا در منطقه و جهان را به خاطر می‌آورد، از بیان این گونه اظهارات پوچ پرهیز می‌کرد.»

در سال‌های گذشته نیز برخی از مقامات دولت آمریکا اعلام کرده‌اند که اگر جمهوری اسلامی توافق‌های خود با طرف غربی در مذاکرات اتمی را کنار بگذارد «گزینه نظامی» در دسترس آمریکاست.

در پاسخ به این اظهارات، مقامات نظامی ایران بارها تهدید کرده‌اند که هر گونه اقدام نظامی آمریکا را تلافی خواهند کرد.

نیروهای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در اسفندماه ۹۳ در جریان رزمایشی به نام «پیامبر اعظم ۹» در تنگه هرمز و خلیج فارس ماکت یک ناو هواپیمابر آمریکایی را با صد‌ها موشک منهدم کردند.

در همین حال خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیز روز چهارشنبه، ۱۲ فروردین، با اشاره به گزارش شبکه خبری «سی‌ان‌ان» درباره «عبور یک هواپیمای نظامی ایرانی از فاصله ۴۵ متری یک بالگرد مسلح آمریکایی» نوشت که احتمالاً اشاره این شبکه خبری به رزمایش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اسفندماه سال گذشته است.

این خبرگزاری همچنین به نقل از «یک منبع مطلع نظامی» اعلام کرد که این خبر برای «تحت تأثیر قرار دادن حمله به یمن و مذاکرات هسته‌ای» منتشر شده است.

این «منبع مطلع نظامی» در عین حال گفته است: «توانمندی ما فراتر از این ادعای آنهاست، اما ضرورتی ندارد به این فضاسازی آنان پاسخ دهیم.»

گفته‌های وزیر دفاع ایران و انتشار این خبرها در حالی است که مذاکرات بر سر برنامه اتمی ایران در لوزان سوئیس همچنان ادامه دارد.

بر اساس گزارش‌ها، در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات، ایران و گروه ۵+۱ «بیانیه مشترک مطبوعاتی» صادر می‌کنند و تلاش‌ها را برای رسیدن به توافق نهایی ادامه خواهند داد.

XS
SM
MD
LG