لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۳

نامه عبادی به روحانی در اعتراض به «عدم ثبت نام» دانشجویان


رئیس کانون مدافعان حقوق بشر ایران روز چهارشنبه، ۲۶ شهریور، در نامه‌ای به رئیس جمهوری ایران از «ثبت نام نشدن» تعدادی از قبول‌شدگان کنکور سال جاری و همچنین «ثبت نام نشدن» تعدادی از دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه‌ها به دلیل «اعمال گزینش‌های جدید» خبر داد و از او خواست نگذارد دانشجویان مستعد ایرانی از تحصیل بازمانند.

گفتگوی حسین قویمی با شیرین عبادی در مورد نوشتن نامه اش به روحانی
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:51 0:00
لینک مستقیم

به گزارش وب‌سایت کانون مدافعان حقوق بشر، در نامه شیرین عبادی خطاب به حسن روحانی تصریح شده است: «یکی از شروط ورود به دانشگاه... اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی است. از همین رو تعدادی از قبول‌شدگان کنکور ورودی امسال نتوانستند در دانشگاه ثبت نام کنند.»

اشاره این تشکل حقوق بشری به «ثبت نام نشدن» تعدادی از قبول‌شدگان کنکور در حالی است که ۱۸ شهریور، تعدادی از شهروندان بهایی محروم از تحصیل در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، از اعلام نشدن نتایج «تعداد زیادی» از داوطلبان بهایی شرکت‌کننده در کنکور سراسری سال ۱۳۹۳ خبر داده بودند.

بر اساس گزارش‌ها، شادان شیرازی یکی از جوانانی است که با وجود کسب رتبه ۱۱۳ در کنکور به دلیل «بهایی بودن» موفق به ثبت نام در دانشگاه نشده است.

کانون مدافعان حقوق بشر در نامه خود همچنین از ثبت نام «نشدن» تعدادی از دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه‌ها به دلیل «اعمال گزینش‌های جدید» خبر داده است.

این تشکل حقوق بشری از آقای روحانی خواست تا با رفع ممنوعیت از تحصیل برای برخی از دانشجویان، مانع تضییع حقوق شهروندی آنان شده و نگذارد دانشجویان مستعد ایرانی از تحصیل بازمانند.

این نامه خطاب به حسن روحانی می‌افزاید: «همچنین در صورت اعمال فشار به قصد ناتوان کردن دولت در این زمینه، این کارشکنی‌ها را با افکار عمومی و به ویژه جوانان در میان بگذارید.»

شورای دفاع از حق تحصیل مردادماه در عین یادآوری این که دولت حسن روحانی امکان ادامه تحصیل صدها دانشجوی محروم از تحصیل را میسر کرده این اقدامات را کافی ندانسته بود.

در همین حال بازگشت دانشجویان ستاره‌دار به دانشگاه‌ها یکی از دلایل اعلام شده برای استیضاح و برکناری رضا فرجی دانا، وزیر سابق علوم، در ۲۹ مرداد سال جاری بود.

«ستاره‌دار» عنوانی است که اواسط دهه ۱۳۸۰ به تعدادی از دانشجویانی که عمدتاً به دلیل فعالیت‌های سیاسی وعقاید دینی از ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها محروم می‌شدند اطلاق شد.

کانون مدافعان حقوق بشر در نامه خود با بیان این که طبق آمار یونسکو، ایران بیشترین فرار مغزها را در بین کشور‌های کم‌توسعه دارد، تنزل رتبه علمی‌ دانشگاه‌های ایران را از نتایج محروم کردن دانشجویان از تحصیل ذکر کرده است.

این تشکل حقوق بشری با اشاره به اصول ۱۹ و ۳۰ قانون اساسی‌ جمهوری اسلامی ایران، گسترش تحصیلات عالی‌ برای همگان و بدون هیچ استثنایی را از وظایف دولت ذکر کرده است.

کمیسیون حقوق بشر دفتر تحکیم وحدت با همکاری سایت دانشجونیوز و کمپین دفاع از حق تحصیل سال ۱۳۹۲ در گزارشی مشترک اعلام کرده بودند که بیش از هزار دانشجو در ایران در هشت سال گذشته از تحصیل محروم شده‌اند.

XS
SM
MD
LG