لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۶

تیم ملی فوتبال ایران رتبه اول آسیا را از دست داد


در تازه‌ترین رده‌بندی تیم‌های ملی فوتبال که فدراسیون جهانی فوتبال اعلام کرده است، تیم ملی ایران با پنج رده سقوط مواجه شد و رتبه نخست آسیا را از دست داد.

ایران پیش از جام جهانی با صدرنشینی در مسابقات مقدماتی، در رنکینگ فیفا توانست جایگاه نخست تیم‌های آسیایی را تصاحب کند و این عنوان را تا دو ماه مانده به پایان سال ۲۰۱۴ میلادی حفظ کرد.

پس از پایان جام جهانی فوتبال، ایران فقط در یک بازی رسمی به میدان رفت و به همین خاطر جایگاه خود را به ژاپن واگذار کرده. شاگردان کارلوس کی‌روش حالا در رده‌ ۵۶ جهان و دوم آسیا قرار دارند.

ایران در حالی عنوان نخست را از دست داده که فقط یک هفته قبل، کی‌روش به خبرنگاران ایرانی گفته بود: "واقعیت این است که برخلاف رنکینگ فیفا، ما تیم برتر آسیا نیستیم و این عنوان به ژاپن و کره جنوبی تعلق دارد."

در رده‌بندی ماه نوامبر فوتبال جهان و در بین‌ تیم‌های آسیایی، ژاپن با هدایت خاویر آگیره با ایستادن در جایگاه ۵۳ در صدر قرار دارد و پس از این کشور، ایران، کره جنوبی و ازبکستان قرار گرفته‌اند.

ایران در تنها دیدار دوستانه‌اش در برابر کره‌جنوبی قرار گرفت و یک بر صفر پیروز شد اما ژاپن پس از جام جهانی، دیدارهای تدارکاتی با اروگوئه، ونزوئلا، جامائيکا، برزيل و هندوراس بازی کرد. این تیم پيش از آغاز جام ملت‌های آسیا به مصاف استراليا هم خواهد رفت.

هم‌گروه‌های ایران در جام ملت‌های ۲۰۱۵ آسیا نیز با نزول مواجه شده‌اند. امارات با شش پله سقوط به رده ۸۵ رسیده. قطر با ده رده تنزل در جایگاه ۹۸ قرار دارد و بحرین هم با ۲۱ رده سقوط، حالا تیم صد و بیست و پنجم دنیاست. این تیم‌ها در حال حاضر درگیر برگزاری جام شورای همکاری خلیج فارس هستند.

استرالیا میزبان جام ملت‌های آسیا و مدعی قهرمانی این دوره از مسابقات، تیم صد و دوم جهان است که این خود بیانگر فاصله معنادار فوتبال آسیا و اقیانوسیه با سطح اول فوتبال دنیاست.

در آخرین رده‌بندی فیفا، در صدر جدول و بین بهترین تیم‌های جهان تغییر چشمگیری به وجود نیامده و همچنان تیم‌های آلمان و آرژانتین - قهرمان و نایب قهرمان جام جهانی ۲۰۱۴ در رده‌های اول و دوم ایستاده‌اند.

کلمبیا، بلژیک، هلند و برزیل در رده‌های سوم تا ششم هستند. پرتغال هفتم است. فرانسه در رده هشتم قرار دارد. اسپانیا در جایگاه نهم ایستاده و عنوان دهم نیز به اروگوئه اختصاص یافته.

عراق با ۲۳ پله سقوط، بیشترین تنزل جهانی را در ماه گذشته داشته و تایلند با ۲۱ پله صعود، بهترین تیم آسیایی ماه گذشته لقب گرفته است.

جزایر فارو با ۸۲ پله صعود بهترین تیم دنیا در ماه گذشته است. این تیم توانست در مسابقات مقدماتی جام ملت‌های اروپا، یونان را در آتن شکست دهد که اولین پیروزی رسمی این کشور پس از سال ۲۰۱۱ محسوب می‌شود!

لیختن‌اشتاین هم ۲۵ پله در جدول فیفا بالا آمده، چون توانست در مسابقات مقدماتی یورو ۲۰۱۶ بر مولداوی آنهم در خانه حریف غلبه کند.

آخرین باری که لیختن اشتاین در خانه حریف و دیداری رسمی توانسته بود به پیروزی برسد، بازی با لوکزامبورگ بود که دهسال پیش برگزار شد.

نتایج رقابت‌های جام ملت‌های آسیا که از نیمه دوم دی ماه در استرالیا برگزار خواهد شد، می‌تواند آرایش تیم‌های آسیایی در رتبه‌بندی فیفا را به کلی دستخوش تغییر کند.

XS
SM
MD
LG