لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۳

نتانیاهو: در راه مبارزه با خلافت اسلامی، ایران را تقویت نکنید


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز پنج‌شنبه به آمریکا و جامعه جهانی «پیام» داد که مراقب باشند «در مسیر مبارزه با گروه "خلافت اسلامی"، جمهوری اسلامی ایران را تقویت نکنند».

به گزارش روزنامه‌های اسرائیلی هاآرتص و جروزالم پست، آقای نتانیاهو این سخنان را روز پنج‌شنبه، ۲۰ شهریور، در جریان همایش «مبارزه با تروریسم» در هرتصلیای اسرائیل بیان کرده است.

نخست وزیر اسرائیل «حمایت کامل» کشورش را از فراخوان باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، برای عملیات متحد بین المللی در مبارزه با نیروهای «خلافت اسلامی» در منطقه مورد تاکید قرار داد و گفت اسرائیل نیز در این نبرد «نقش خود را ایفا می‌کند».

به گفته آقای نتانیاهو، «بخشی از همکاری‌های اسرائیل» با این ائتلاف بین‌المللی آشکار است، ولی بخش دیگر آن را «دنیا کمتر می‌شناسد». وی در این باره توضیح بیشتری نداد.

روزنامه هاآرتص روز ۲۱ شهریور نوشت که نتانیاهو با وجود تاکید بر اهمیت «نابودی داعش» و تروریسم ناشی از سایر افراطیون اسلامگرا، به آمریکا و دیگر کشورهای آماده مشارکت در ائتلاف پیام داد که «به خاطر جلب همکاری ایران در مبارزه با تروریسم ناشی از افراطیون سنی منطقه، از خطرات ناشی از ایران غافل نشوند».

به گفته آقای نتانیاهو، «در مبارزه با تروریسم سنی‌های افراطی نباید تروریسم ناشی از شیعیان افراطی را فراموش کرد؛ در مسیر تضعیف رادیکال‌های سنی نباید گذاشت که بنیادگرایان شیعی تقویت شوند و هیچ یک از آنها نباید به سلاح هسته‌ای دسترسی یابند».

نخست وزیر اسرائیل در خصوص مذاکرات اتمی پیش رو در نیویورک میان ایران و قدرت‌های جهانی گفت: «باید یک توافق نهایی هسته‌ای خوب به دست آید و توافق خوب شبیه معامله‌ای است که بر سر نظارت جهانی در نابودی سلاح شیمیایی سوریه حاصل شد».

نتانیاهو همچنین مدعی شد که «ایران می‌خواهد مواد اتمی را حفظ کند تا یک روز که جهان به یک بحران بین‌المللی دیگر مشغول شد، یک‌باره ناظران را اخراج کرده و بمب اتمی را سوار کند».

روزنامه نیویورک تایمز روز پنج‌شنبه نوشته بود که اسرائیل شدیداً نگران است که طرح آمریکا برای مبارزه با گروه «خلافت اسلامی» موجب منحرف شدن توجهات از اهمیت مذاکرات آتی هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی شود.

اسرائیل در روزهای گذشته اعلام کرده بود، یووال اشتاینیتز وزیر اطلاعات و راهبردی خود را برای گفت‌وگو درباره مذاکرات پیش روی اتمی میان ایران و قدرت‌ها، به واشینگتن می‌فرستد.

اشتاینیتز خود در آستانه این سفر ارزیابی کرده بود که مذاکرات نیویورک «آخرین دور از گفت‌وگوها» میان ایران و قدرت‌های جهانی باشد، ولی «بدون دستیابی به معامله نهایی هسته‌ای پایان یابد».

تساخی هانگبی، معاون وزیر خارجه، و اسحاق هرتسوگ، رهبر اپوزیسیون اسرائیل، در روزهای گذشته در مصاحبه با رادیو اسرائیل گفتند از مقامات ارشد آمریکایی که با آنها در روزهای گذشته در سفر به واشینگتن دیدار کرده‌اند، «اطمینان» گرفته‌اند که آمریکا در مذاکرات اتمی با ایران قصد سازش ندارد.

گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران با پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان، که دور هفتم مذاکرات خواهد بود، بیست و هفتم شهریور در نیویورک از سرگرفته می‌شود.

XS
SM
MD
LG