لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۳

جزایری: جنایت خان طومان سوریه را تلافی می‌کنیم


مسعود جزایری
مسعود جزایری

معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران با تأکید بر این که جمهوری اسلامی کشته شدن نیروهایش در «خان طومان» را «تلافی» خواهد کرد، مبادله اسرای ایرانی با اسرای نیروهای مسلح مخالف بشار اسد در سوریه را وابسته به «شرایط آینده» دانست.

مسعود جزایری روز چهارشنبه، ۲۹ اردیبهشت، در مصاحبه با خبرگزاری آنا، وابسته به دانشگاه آزاد، درباره احتمال مبادله نیروهای ایرانی اسیر شده در «خان طومان» سوریه با اسرای گروه موسوم به حکومت اسلامی گفت که «نیروهای ارتش سوریه از داعشی‌ها اسیر دارند».

وی در عین حال اعلام کرد که «مبادله اسرای ایرانی با داعشی‌ها بستگی به شرایط آینده دارد».

نیروهای گروه جبهه النصره، شاخه القاعده در سوریه، روز پنج‌شنبه، ۱۶ اردیبهشت، به نیروهای دولتی مستقر در روستای استراتژیک «خان طومان» در نزدیکی بزرگراه دمشق- حلب حمله کرده و این روستا را تصرف کردند.

پس از این حمله، به گفته حسینعلی رضایی، مسئول روابط عمومی سپاه مازندران، ۱۳ نفر از نیروهای این سپاه در این درگیری‌ها کشته و ۲۱ نفر مجروح شدند که جنازه ۱۲ تن از آنها هم‌چنان در اختیار مخالفان بشار اسد است.

همچنین به گفته مقامات سپاه گیلان، شش نفر از نیروهای ایران نیز به اسارت درآمده‌اند.

مبادله نیروهای ایرانی اسیر شده در سوریه با زندانیان مخالف بشار اسد پیش از این نیز سابقه داشته است.

سال ۹۱ نیز شورشیان سوریه ۴۸ گروگان ایرانی را در ازای آزادی بیش از دو هزار زندانی امنیتی در سوریه آزاد کردند.

در همین حال شبکۀ خبری اسکای‌نیوز، سال گذشته به نقل از منابع امنیتی اعلام کرده بود که ایران به پنج تن از اعضای بانفوذ القاعده، در ازای آزادی احمد نیکبخت، دیپلمات ایرانی ربوده شده در یمن، اجازه خروج از تهران را داده است.

مقامات جمهوری اسلامی اما این گزارش‌ها را تکذیب کردند.

معاون ستاد کل نیروهای مسلح روز چهارشنبه همچنین گفت که جمهوری اسلامی در آینده مرگ نیروهایش در «خان طومان» سوریه را «تلافی و جبران» خواهد کرد.

پیش از این نیز برخی از مقامات جمهوری اسلامی از جمله علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، و محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، اعلام کرده بودند که جمهوری اسلامی کشته شدن نیروهایش در «خان طومان» را بدون پاسخ نمی‌گذارد.

محسن رضایی شامگاه چهارشنبه نیز در یک برنامه تلویزیونی گفت: «من وضعیت تکفیری‌ها را رو به انهدام می‌بینم و مصمم هستیم که تکفیری‌ها را در سوریه و عراق دفن خواهیم کرد تا جهان اسلام را از این مصیبت نجات دهیم.»

وی در حمله‌ای شدید به عربستان سعودی افزود که «عربستان گزینه دوم بعد از صدام حسین علیه ایران شده است و کاملا معلوم است که به آن خط داده‌اند که در هر جا جلو ما بایستد».

سیاست‌های جمهوری اسلامی در منطقه از جمله در سوریه و یمن در سال‌های گذشته در تضاد با سیاست‌های برخی از کشورهای منطقه از جمله ترکیه و عربستان سعودی قرار گرفته است.

در حالی که تهران از بشار اسد حمایت می‌کند، عربستان نیز از گروه‌های مخالف حکومت سوریه حمایت می‌کند.

در جریان جنگ در یمن نیز ایران از شبه نظامیان شیعه حوثی و طرفداران علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری سابق یمن، حمایت می‌کند. اما در مقابل عربستان هم اکنون برای حمایت از دولت عبدربه منصورهادی در یمن مواضع شبه نظامیان شیعه حوثی را بمباران می‌کند.

در همین حال آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه آمریکا را «طاغوت اعظم» و «شیطان اکبر» خوانده و بدون ذکر نام برخی از کشورهای منطقه را متهم کرد که «مجری سیاست‌های» ایالات متحده هستند، «زمینه نفوذ» این کشور در منطقه را فراهم و به «امت اسلامی خیانت می‌کنند».

XS
SM
MD
LG