لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۷

تاکید دوباره بر انتخاب هاشمی شاهرودی برای ریاست خبرگان


سخنگوی جامعه روحانیت مبارز ایران از احتمال انتخاب محمود هاشمی شاهرودی، نایب رئیس اول مجلس خبرگان رهبری، به ریاست این مجلس در یک انتخابات «بدون رقابت» خبر داده و گفت که «لزوما پیرترین‌ها برای ریاست خبرگان بهترین نیستند».

همزمان با این سخنان، احمد خاتمی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، که پیش از این، از «عدم تمایل» اکبر هاشمی رفسنجانی به ریاست مجلس خبرگان رهبری خبر داده بود، روز شنبه گفت که آقای هاشمی رفسنجانی نامزد ریاست بر خبرگان است.

غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، روز شنبه، ۱۰ آبان، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایسنا گفت: «فضایی که ما می‌بینیم و از گفت‌وگو با تعدادی از اعضای مجلس خبرگان به دست آورده‌ایم، این است که احتمال رای‌آوری جناب آقای هاشمی شاهرودی بیشتر است.»

وی اضافه کرد: «بنابراین اگر به صورت استمزاجی وارد شوند و رقابت نباشد، احتمال این که بیشتر به ایشان ابراز تمایل کنند، وجود دارد.»

محمود هاشمی شاهرودی که اکنون نايب رئيس اول مجلس خبرگان رهبری، رئيس منصوب رهبر جمهوری اسلامی در هيئت عالی حل اختلاف و تنظيم روابط قوای سه‌گانه، عضو فقهای شورای نگهبان و عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام است، پيش از اين و از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۸ رئيس قوه قضائيه بود.

آقای مصباحی مقدم تصریح کرد: «تصور می‌کنیم در این دوره هم احتمال دارد مسئله بدون وجود یک رقابت شکل بگیرد، مگر این که همان طور که گفته شده کسی یا کسانی به میدان رقابت بیایند که شخصی مثل آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حضور او را در این رقابت به مصلحت نداند.»

وی ابراز امیدواری کرد که چنین اتفاقی رخ ندهد و فضای، به گفته او، «معنوی و متناسب با شان مجلس خبرگان رهبری» برای انتخاب رئیس این مجلس باقی بماند.

احمد خاتمی، عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبری، روز یک‌شنبه، چهارم آبان، بر اساس «شنیده‌ها»ی خود گفته بود که «آقای هاشمی رفسنجانی تمايلی به نامزدی برای رياست خبرگان ندارد».

وب‌سایت اکبر هاشمی رفسنجانی روز ششم آبان در واکنش به این سخنان آقای خاتمی به نقل از یک مبنع نزدیک به وی نوشت که آقای هاشمی رفسنجانی گفته است که اگر بعضی افراد غیر«صالح» برای ریاست این نهاد قصد نامزدی داشته باشند، او هم برای این منصب نامزد خواهد شد.

در واکنش به این خبر، احمد خاتمی در همان روزتهدید کرد که در صورت ادامه «بازی‌های رسانه‌ای» درباره نامزدی اکبر هاشمی رفسنجانی برای ریاست این مجلس، او نام چهره‌هایی که آقای رفسنجانی مخالفت ریاست آنهاست خواهد برد و «راز و رمز» مخالفت با آنها را برملا خواهد کرد.

با این حال آقای خاتمی روز شنبه، ۱۰ آبان، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس گفت: «بعد از این که دیدم برخی از سایت‌ها و روزنامه‌های اصلاح‌طلب جزع و فزع می‌کنند که چرا گفته‌اید که آقای هاشمی تمایلی به ریاست خبرگان ندارد، الان می‌گویم که ایشان کاندیدا است ولی دوباره تاکید می‌کنم که علمای ما دنبال ریاست نیستند.»

محی‌الدین حائری شیرازی، عضو مجلس خبرگان رهبری، روز جمعه، ۹ آبان، در این باره گفته بود: «هر کسی با آقای هاشمی رقابت کرد، شکست خورد؛ آقای جنتی آمد نشد، دیگران آمدند، نشد. آقای مهدوی کنی نیز به دلیل این که آقای هاشمی به احترام آمدن ایشان کاندید نشد، برگزیده شد.»

اکبر هاشمی رفسنجانی از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ ریاست مجلس خبرگان رهبری را بر عهده داشت و هم‌اکنون نیز عضو این مجلس است.

آقای مصباحی مقدم همچنین با بیان این که لزوما پیرترین‌ها برای ریاست خبرگان بهترین نیستند، افزود: «در هر حال فرد مورد نظر باید توانایی اداره مجلس خبرگان را داشته باشد و جلساتی که در طول سال هیئت رئیسه مجلس خبرگان برگزار می‌کند را رهبری و مدیریت کند.»

در روزهای گذشته برخی رسانه‌ها علاوه بر اکبر هاشمی رفسنجانی و محمود هاشمی شاهرودی از احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، و محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، هم به عنوان نامزدهای احتمالی ریاست مجلس خبرگان رهبری نام برده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، انتخابات هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در اجلاسیه این مجلس در اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود.

محمدرضا مهدوی کنی، رئيس پيشين مجلس خبرگان رهبری، روز ۲۹ مهرماه پس از تقریبا پنج ماه اغما درگذشت.

XS
SM
MD
LG