لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۲

انتقاد دوباره مطهری از قوه قضاییه در مورد حصر رهبران جنبش سبز


علی مطهری، نماینده تهران درمجلس، با تاکید دوباره بر ضرورت رفع حصر از میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران جنبش سبز، خواستار «بستن» پرونده اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ توسط قوه قضائیه شد و گفت که این قوه در این باره «کوتاهی کرده است».

آقای مطهری در بخش دیگری از سخنان خود گفت که «بسیاری از اعترافات عوامل دخیل در حوادث سال ۸۸ در شرایط عادی گرفته نشده است».

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای مطهری، شامگاه دوشنبه، ۲۱ اردیبهشت، در سخنرانی خود در دانشگاه زنجان گفت: «حرف ما این است چرا قوه قضائیه پرونده حوادث ۸۸ را نمی‌بندد و کش پیدا می‌کند.»

وی اضافه کرد: «این که نگذاریم منتقد حرف بزند و وی را در حصر نگه داریم و اجازه دفاع به وی ندهیم، با این امر مخالف هستیم.»

نماینده تهران در مجلس تاکید کرد: «نباید در هر کاری از رهبری هزینه کرد، اینجا قوه قضاییه کوتاهی کرده است. »

همچنین به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای مطهری در این سخنرانی گفت: «باید بدانید که رهبری در مواردی دخالت می‌‎کنند که به بن‌‌بست رسیده باشیم، در حالی که در وقایع سال ۸۸ قانون مسیر را مشخص کرده بود.»

علی مطهری بار‌ها خواستار رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، شده است.

در همین زمینه او روز هشتم تیرماه ۹۳ گفته بود که در دیداری که با آیت‌‌الله خامنه‌‌ای داشته، رهبر جمهوری اسلامی «جرم مهدی کروبی و میرحسین موسوی را بزرگ» توصیف کرده و گفته که در صورت محاکمه این دو «حکم خیلی سنگینی» در انتظارشان خواهد بود.

وی آذرماه ۹۳ در دانشگاه مشهد گفت که از این سخنان رهبر جمهوری اسلامی قانع نشده است و باز هم اصرار دارد که حصر بدون حکم قضایی «ظلم »است.

روز ۲۱ دی ۹۳، «حمله» برخی از نمایندگان مجلس به آقای مطهری و درگیری فیزیکی پس از درخواست دوباره او برای رفع حصر میرحسین موسوی و کروبی در نطق میان‌دستور، باعث تعطیلی موقت جلسه علنی مجلس شد.

آقای مطهری همچنین روز ۱۸ اسفند ۹۳، در حالی که برای سخنرانی در دانشگاه شیراز به این شهر سفر کرده بود در فرودگاه این شهر «با هجوم نیروهای لباس‌شخصی مورد ضرب‌وشتم» قرار گرفت و در ‌‌نهایت مجبور به بازگشت به تهران شد.

علی مطهری در سخنان روز دوشنبه خود تاکید کرد: «با رویه‌‌ای که در نظام جمهوری اسلامی باب شده است که منتقد را در حصر قرار بدهیم مخالف هستم. »

وی اضافه کرد: «بحث من این دو نفر نیست و اگر این دو نفر زمانی که آقای منتظری در حصر بود اعتراض می‌کردند الان وضعیت خودشان این گونه نبود.»

این نماینده مجلس گفت: «متاسفانه رویه‌ای در نظام جمهوری اسلامی باب شده که برخی منتقدان را در حصر قرار می‌دهیم و از حقوق اجتماعی محروم‌شان می‌کنیم و نمی‌گذاریم حرف بزنند و از خودشان دفاع کنند و اگر جرمی مرتکب شده‌اند و محاکمه شوند و اگر نه آزاد شوند.»

آقای مطهری تاکید کرد کهاگر قرار است برای میرحسین موسوی و کروبی مجازاتی در نظر گرفته شود، باید آنان محاکمه شوند.

ميرحسين موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، رهبران اعتراضات به انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۸، از بهمن‌ماه سال ۱۳۸۹ بدون محاکمه در حصر خانگی به سر می‌‌برند.

مهدی کروبی پیش از این در پیامی از آقای مطهری خواسته‌ بود که از سوی وی «پیگیر حق» دادرسی و فراهم کردن «مقدمات لازم در جهت برپایی دادگاهی علنی» باشد.

آقای مطهری در بخش دیگری از سخنان خود گفت که «بسیاری از اعترافات عوامل دخیل در حوادث سال۸۸ در شرایط عادی گرفته نشده است».

وی اضافه کرد: «برخی از زندانیان سیاسی همانند تاج‌زاده، یک روز قبل از انتخابات ۸۸ دستگیر شده‌اند که تنها جرم آنها را می‌توان در حضور در ستاد فلان کاندیدا دانست.»

همچنین به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای مطهری گفت: «بعضی زندانیان نقشی در وقایع سال ۸۸ نداشتند، ولی به صرف این‌ که تفکر اصلاح‌طلبی دارند یا در دوران اصلاحات فعال بودند در زندان به سر می‌‌برند و من شخصاً متوجه نشدم که جرم این‌ها چیست. »

پیش از این تعدادی از زندانیان سیاسیِ اصلاح‌طلب اعلام کرده بودند که حکم دستگیری آنان پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ صادر شده است.

از جمله بهزاد نبوى، عضو برجسته سازمان مجاهدین انقلاب اسلامى، در مرخصی خود از زندان در سال ۸۸ گفته بود که حکم بازداشت وى و شمار دیگرى از فعالان سیاسى پیش از برگزارى انتخابات ریاست جمهورى به دستور «یک نهاد امنیتى» صادر شده بود.

XS
SM
MD
LG