لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۰

دو سازمان حقوق بشری خواستار پایان بدرفتاری با نرگس محمدی شدند


نرگس محمدی در بیمارستان
نرگس محمدی در بیمارستان

دو سازمان مدافع حقوق بشر رفتار حکومت جمهوری اسلامی با نرگس محمدی، نایب رئیس زندانی کانون مدافعان حقوق بشر، و مواردی چون بستن دست او به تخت در بیمارستان را «ظالمانه» خوانده و خواستار پایان دادن به این گونه رفتارها شدند.

هادی قائمی، مدیر اجرایی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، روز سه‌شنبه، ۲۸ مهر، گفت: «این واقعیت که او را به تخت بیمارستان زنجیر کرده‌اند و از ارائه مراقبت‌های مناسب پزشکی به وی ممانعت کرده‌اند ظالمانه است.»

به گزارش وب‌سایت این کمپین، آقای قائمی تاکید کرد که «همه کسانی که با ایران طرف معامله هستند باید تقاضای آزادی فوری نرگس محمدی را صریحا بیان کنند».

بر اساس گزارش‌ها، نرگس محمدی از روز یک‌شنبه، ۱۹ مهر، در پی ابتلا به «تشنج» در زندان اوین و با چند روز تاخیر در اجرای «دستور پزشکان متخصص» به بیمارستان منتقل و بستری شده است.

کانون مدافعان حقوق بشر روز جمعه، ۲۴ مهر، ضمن اعتراض به شرایط نگهداری نایب رئیس زندانی این کانون در بیمارستان از جمله بستن «دست و پای» او به تخت خبر داده بود که خانم محمدی در بیمارستان «سه بار به صورت شدید» دچار تشنج شده است.

در همین حال تقی رحمانی، همسر خانم محمدی، روز دوشنبه در مصاحبه با وب‌سایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفته بود که «یک مامور زن در اتاق و دو مامور مرد ۲۴ ساعته» پشت در اتاق او حضور دارند.

وی خبر داده بود که خانم محمدی «ممنوع‌الملاقات» است و «فقط» روز یک‌شنبه «به خواهر او ده دقیقه اجازه ملاقات داده‌اند».

بر اساس گزارش‌ها، نرگس محمدی بیش از ۹۰ روز است که اجازه تماس تلفنی با فرزندانش را که در حال حاضر در فرانسه با پدرشان زندگی می‌کنند ندارد.

در همین حال برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر نیز در بیانیه‌ای «رفتار ظالمانه و غیرانسانی» با نرگس محمدی را محکوم کرده است.

برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر که برنامه مشترک «فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر»‌ و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» است، گفت که خانم محمدی در حبس «خودسرانه» دولتمردان ایران به سر می‌برد.

در همین حال عبدالکریم لاهیجی، رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، گفت: «اقدامِ غیرانسانیِ بستن خانم محمدی به تخت بیمارستان و تداوم آزار قضایی و نقض حقوق بشر او گویا فقط به قصد مجازات او و خانواده‌اش به خاطر فعالیت‌های حقوق بشری او انجام می‌شود.»

جرالد استابروک، دبیرکل سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، نیز تاکید کرد: «دولتمردان ایران باید به رفتارِ ظالمانه و تحقیرآمیز با خانم محمدی پایان دهند.»

وی خواستار آن شد که گروه تحقیق سازمان ملل درباره‌ حبس خودسرانه، که «شکایت رسمی در مورد خانم محمدی دریافت کرده»، در این زمینه فورا نظر دهد.

پیش از این نیز کانون مدافعان حقوق بشر به ریاست شیرین عبادی با اشاره به دو بیماری «آمبولی ریه» و «فلج عضلانی» خانم محمدی اعلام کرده بود که این بیماری‌ها در فضای زندان و محیط‌های تنش‌زا «تشدید» می‌شود و «می‌توانند جان بیمار را به خطر بیندازند».

بر اساس گزارش‌ها، نرگس محمدی از سال ۸۹ و پس از نگهداری در سلول‌های انفرادی بند ٢٠٩ دچار بیماری‌های عصبی شده است.

خانم محمدی صبح روز ۱۵ ارديبهشت سال جاری در حالی در منزل خود بازداشت شد که دو روز پيش از آن دادگاهش در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به تعويق افتاده بود.

وی همچنین در سال ۹۰ به اتهام «اجتماع و تبانی عليه امنيت کشور»، «فعاليت تبليغی عليه نظام» و «عضويت در کانون مدافعان حقوق بشر» ابتدا به ۱۱ سال حبس متهم شده بود، اما اين حکم اسفندماه‌‌ همان سال به شش سال حبس کاهش يافت.

خانم محمدی سال ۹۱ برای اجرای حکم زندانش به زندان اوين و سپس به زندان زنجان منتقل شد، اما به دليل بيماری در مردادماه ۹۱ با قرار وثيقه ۶۰۰ ميليون تومانی آزاد شده بود.

XS
SM
MD
LG