لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۱

ابراز خوش‌بینی از طرف ایران و اروپا درباره نتیجه مذاکرات اتمی


فدریکا موگرینی
فدریکا موگرینی

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران پیشرفت در آخرین دور مذاکرات درباره برنامه اتمی ایران در سوئیس را «بیشتر»‌ از ماه‌های گذشته ارزیابی کرده، و بالاترین مقام اتحادیه اروپا حاضر در این مذاکرات یک «توافق خوب» را «در دسترس» می‌داند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، عباس عراقچی شامگاه پنج‌شنبه، ۱۴ اسفند، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی پرس تی‌وی، وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی، تصریح کرد: «در حقیقت در دوره‌های گذشته مذاکرات در ژنو، پس از چند ماه مقداری پیشرفت می‌کردیم، ولی این بار می‌توانیم بگوییم پیشرفت بیشتری داشتیم، هرچند که هنوز راهی طولانی پیش رو داریم.»

وی اضافه کرد: «اکنون درباره هر موضوعی جزئیات را می‌دانیم، ما به دقت اختلافات میان دو طرف را می‌دانیم. راه‌های گوناگون و راه حل‌های مختلفی وجود دارد که هر دو طرف آنها را ارائه می‌دهند. »

در همین حال فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی در اتحادیه اروپا، نیز روز جمعه، ۱۵ اسفندماه، ضمن اعلام این که «یک توافق خوب در دسترس است» گفت که خود را متعهد می‌داند مذاکرات اتمی با ایران را به «پایانی مثبت» برساند.

به اعتقاد خانم موگرینی، اگر توافق «خوب» به دست نیاید، «اصلا توافقی در کار نخواهد بود».

به گفته آقای عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران، دور بعدی مذاکرات درباره برنامه اتمی ایران در پانزدهم ماه مارس یعنی حدود ۱۰ روز دیگر برگزار می‌شود.

مذاکرات هسته‌ای معاونان وزیران خارجه ایران و کشورهای ۵+۱ در مونترو سویس شامگاه پنج‌شنبه پایان یافت.

روز چهارشنبه نیز نشست چهارجانبه عباس عراقچی و مجید تخت روانچی، معاونان وزیرخارجه ایران، با نمایندگان آلمان، فرانسه و بریتانیا برگزار شده بود.

بر اساس گزارش‌ها، نشست بعدی قرار است از ۲۴ تا ۲۹ اسفند برگزار شود، اما هنوز محل آن مشخص نیست.

آقای عراقچی در ادامه سخنان خود درباره برخی اظهارنظر‌ها مبنی بر اتمام مهلت مذاکرات تا اواخر ماه مارس میلادی گفت: «ضرب‌الاجل ما پایان ژوئن است، اما در وین... توافق کردیم که تا پایان مارس حداقل به نوعی درک درباره چارچوب کلی توافق برسیم. این به آن معنا نیست که باید تا پیش از ماه مارس به توافق برسیم.»

ایران و شش قدرت جهانی قرار است که طی ماه جاری میلادی به توافق سیاسی دست پیدا کنند و نهایتا تا آخر ژوئن سعی کنند که به توافق جامع هسته‌ای برسند.

این در حالی است که محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران، نیز روز چهارشنبه، ۶ اسفند، گفته بود که «از نظر زمانی مقید هستیم حداکثر تا یازده فروردین‌ماه سال آینده مذاکرات به فرجام برسد.»

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در بخش دیگری از سخنان خود زمان تصمیم‌گیری سیاسی را پس از به نتیجه رسیدن بحث‌های فنی ذکر کرد و افزود: «هر دو طرف باید در حیطه بحث‌های فنی با هم تعامل کنند... گاهی اوقات بحث‌های فنی به راه حل‌های فنی منجر می‌شود که به تصمیم‌گیری‌های سیاسی بهتر کمک می‌کنند.»

شنبه دوم اسفندماه مذاکرات فنی هسته‌ای ایران و آمریکا در ژنو با حضور علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، و ارنست مونز، وزیر انرژی آمریکا، در ژنو برگزار شد.

در همین حال محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز شنبه، نهم اسفند، گفته بود که در مذاکرات دوجانبه هسته‌ای ایران و آمریکا در هفته‌های گذشته «پیشرفت قابل ملاحظه‌ای» در زمینه‌های فنی صورت گرفته، اما در «حوزه‌های دیگر هسته‌ای» و تحریم‌ها اختلافات هم‌چنان باقی است.

آقای عراقچی در این باره گفت: «این برعهده طرف مقابل است که تصمیم‌های مهم بگیرد؛ این که به دنبال وضع تحریم‌های بیشتر و فشار باشد یا به دنبال توافق... این بخش مهمی از مذاکرات ما است.»

در هفته گذشته حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، و برخی از دیگر مقامات دولتی بار‌ها خواستار رفع تحریم‌های غرب علیه ایران شده‌اند.

از جمله آقای روحانی روز چهارشنبه ششم اسفند گفته بود که «طرف مذاکره ما باید بداند پایان این مذاکرات و نتیجه توافق برداشتن همه تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی باشد.»

XS
SM
MD
LG