لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۱

طرح تازه ۸۰ نماینده مجلس ایران: مذاکره با ۵+۱ بدون آمریکایی‌ها


جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد، به عنوان طراح این طرح تازه در مجلس معرفی شده است
جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد، به عنوان طراح این طرح تازه در مجلس معرفی شده است

تنها یک روز پس از اظهار نظر سخنگوی هیئت رئیسه مجلس ایران درباره منتفی شدن طرح‌های جدید برای مذاکرات اتمی ایران ، ۸۰ نماینده روز سه‌شنبه، ۲۲ اردیبهشت، طرحی را برای کنار گذاشتن آمریکا از مذاکره با گروه ۵+۱ ارائه کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در صورت تصویب نهایی این طرح، تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران موظف خواهد شد «هر گونه ارتباط و مذاکره با آمریکایی‌ها» درباره برنامه اتمی ایران را تا زمانی که دولت آمریکا «تهدید» خود را «رسماً و علناً» کنار نگذاشته قطع کرده و مذاکره را با «بقیه اعضای گروه ۱+۵ بدون حضور آمریکایی‌ها» ادامه دهد.

جواد کریمی قدوسی، اسماعیل کوثری، روح‌الله حسینیان، حمید رسایی، علی‌اصغر زارعی، مرتضی آقاتهرانی و سید مسعود میرکاظمی از جمله نمایندگان امضاکننده این طرح هستند.

تقدیم این طرح با سه فوریت به هیئت رئیسه مجلس در حالی است که برخی از نمایندگانی که نام‌شان به عنوان امضاکننده آن ذکر شده اعلام کرده‌اند که جواد کریمی قدوسی، طراح آن، «با جملاتی متفاوت» از متن تقدیم شده به هیئت رئیسه و همچنین با قید دو فوریت از آنان امضا گرفته است.

از جمله محسن محسن بیگلری، نماینده سقز و بانه در مجلس، گفت: «زمانی که کریمی قدوسی برای گرفتن امضا پیش ما آمد... گفت می‌خواهیم نامه‌ای به رئیس جمهوری بنویسیم تا شان خود را در مذاکرات هسته‌ای حفظ کنیم.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وی اضافه کرد: «اکثر نمایندگان امضای خود پای این طرح را تکذیب می‌کنند و نسبت به آن معترض هستند.»

در همین حال علیرضا سلیمی، دیگر امضاکننده این طرح، نیز گفت که جواد کریمی قدوسی طرح «دو فوریتی» را برای امضای نمایندگان ارائه کرده، اما بعدا این طرح با قید سه فوریت تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی اضافه کرد: «متوجه شدیم طرحی که امضا کرده‌ایم سه فوریتی بوده و این در حالی است که هم اکنون با طرح سه فوریتی مخالفیم.»

در همین حال محمدحسین فرهنگی، عضو هیئت رئیسه مجلس، گفت: «تعدادی از نمایندگان امروز به هیئت رئیسه مراجعه کرده و تذکر کتبی خود را نسبت به این اقدام نماینده مردم مشهد اعلام کردند و نسبت به آن شکایت داشتند. ما نیز برای بررسی بیشتر موضوع این شکایت را به اداره قوانین مجلس ارجاع دادیم.»

یک روز پیش از تقدیم طرح سه فوریتی نمایندگان مجلس، بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، گفته بود که بر اساس جمع‌بندی این هیئت، فعلاً نیازی به طرح‌های جدید درباره مذاکرات اتمی ایران و گروه ۵+۱ نیست.

پیش از آن نیز باقر حسینی، نماینده مجلس، روز یک‌شنبه از مخالفت «شدید» علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، با طرح سه فوریتی موسوم به توقف مذاکرات اتمی خبر داده بود.

در این طرح سه فوریتی بنا بود که مذاکرات درباره برنامه اتمی ایران تا پایان «تهدیدهای» آمریکا و عذرخواهی رسمی این کشور «طی یک بیانیه» متوقف شود.

ارائه این طرح‌ها در مجلس ایران پس از گفته‌های آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در روز چهارشنبه، ۱۶ اردیبهشت، آغاز شد مبنی بر این که او با مذاکره اتمی «زیر شبح تهدید» موافق نیست.

پیش از این سخنان، جو بایدن، معاون اول رئیس جمهوری آمریکا، در روز ۱۰ اردیبهشت حمله به ایران را «ریسکی» خوانده بود که «هنوز امکان دارد» آمریکا انجامش را بپذیرد.

ارائه طرح سه فوریتی نمایندگان مجلس برای کنار گذاشتن آمریکا از مذاکرات ایران و گروه ۵+۱ در حالی است که به گفته عباس عراقچی، عضو تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران، روز پنج‌شنبه ملاقات دوجانبه تیم‌های مذاکره ایران و آمریکا در وین انجام خواهد شد.

تیم مذاکره ایران روز سه‌شنبه وارد وین شد تا در گفت‌وگو با مذاکره‌کنندگان گروه ۵+۱، کار روی تدوین توافق جامع را از سر گیرند.

آن ‌طور که یک نماینده مجلس به نقل از عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، گفته ‌است، «۲۰ صفحه» از توافق نهایی درباره برنامه اتمی ایران تهیه شده که این صفحات مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای، «لغو تحریم‌های ایران و جدول زمانی آن» است.

توافق درباره «بخش نسبتا قابل توجهی» از توافق نهایی

در همین حال آقای عراقچی روز سه‌شنبه در وین گفت که «ما اکنون متنی داریم که بخش نسبتا قابل توجهی از آن درباره حتی همه عباراتش توافق شده، ولی یک بخش از آن هنوز مورد اختلاف نظر است».

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، وی اضافه کرد: «در برخی از پارگراف‌‌ها یک عبارت مورد اختلاف است و در برخی از پارگراف‌‌ها یک جمله و بعضی از جا‌ها کل عبارت مورد اختلاف است، ولی یک بخش قابل توجهی الان به اتمام رسیده است.»

این عضو تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران ابراز امیدواری کرد که طرفین بتوانند زود‌تر از دهم تیرماه به «جمع‌بندی نهایی» برسند.

آقای عراقچی در عین حال گفت: «عوامل مختلفی در داخل اتاق مذاکرات و خارج از آن هست که می‌تواند مانع شود، ما با همه این عوامل همزمان در حال مقابله هستیم و مذاکرات را پیگیری می‌کنیم.»

در پی تفاهم لوزان، قرار است ایران و قدرت‌های جهانی تا روز ۱۱ تیرماه آینده به سند جامع و فراگیر توافق نهایی دست پیدا کنند.

XS
SM
MD
LG