لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۹

تاکید سه عضو دولت روحانی بر لزوم حذف کامل بنزین پتروشیمی


معصومه ابتکار یکی از امضاکنندگان نامه بنزین پتروشیمی به رئیس مجلس ایران است.
معصومه ابتکار یکی از امضاکنندگان نامه بنزین پتروشیمی به رئیس مجلس ایران است.

سه عضو کابینه دولت حسن روحانی به همراه رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در نامه‌ای به رئیس مجلس ضمن اعلام «موضع مشترک» خود در مورد حذف کامل «بنزین پتروشیمی» در کشور تاکید کردند که ماده «سرطان‌زای» بَنزِن در هوای برخی شهرهای ایران در سال‌های گذشته «صد تا هزار برابرِ» استاندارد بوده است.

وب‌سایت خبرآن‌لاین روز چهارشنبه، پنجم آذر، متن کامل این نامه را منتشر کرد که روز ۱۴ آبان گذشته به امضای وزیر نفت، وزیر بهداشت، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، و رئیس سازمان ملی استاندارد ایران رسیده است.

در این نامه با اشاره به «غلظت بالای بَنزِن» در هوای شهرهای ایران طی سال‌های گذشته تصریح شده است: «بر اساس گزارش سازمان حفاظت محيط زيست بعضا مشاهده شده ميزان اين پارامتر صد تا هزار برابر حد استانداردهای زيست‌محيطی در نزديكی جايگاه‌های سوخت‌رسانی و مناطق پرترافيک بوده است.»

این نامه می‌افزاید: «افزايش محصولات پتروشيمی تحت عنوان رفرميت، بنزن، پيروليز و اكتان‌افزا در سال‌های گذشته علی‌الخصوص سال‌های ۸۹ تا ۹۲ وضعيت را بغرنج‌تر هم نموده است.»

به گفته نویسندگان این نامه، سوخت مصرفی در خودروها حاوی تركيبات ويژه‌ای است كه در صورت عدم رعايت استاندارد تركيبات متعددی از مواد سرطان‌زا و سمی از قبيل بنزن، فلزات سنگين و تركيبات آروماتيک را در هوا منتشر می‌‌كند.

سازمان حفاظت از محیط زیست پیش از این در گزارشی به مجلس ایران بالا بودن میزان آلاینده‌های موجود در بنزین‌های پتروشیمی مانند بَنزِن، را سرطان‌زا دانسته بود.

بَنزِن ماده‌ای خطرناک در بنزین است که به منظور افزایش عدد اکتان به کار گرفته می‌شود.

سه عضو دولت و رئیس سازمان استاندارد در نامه خود تاکید کرده‌اند که تولید و توزیع سوخت «با کیفیت پایین و به‌خصوص تولید و توزیع اکتان‌افزا پتروشیمی» در سال ۱۳۸۹ باعث «افزایش تعداد روزهای ناسالم و رشد بیماری‌های تنفسی منتسب به آلودگی هوا» شده است.

ایران تا سال ۱۳۸۸، میزان ۴۰ درصد از بنزین مصرفی خود را از خارج تامین می‌کرد، اما به خاطر تحریم‌های غرب در مورد بنزین، مجبور شد کمبود ظرفیت پالایشگاهی تولید بنزین را از طریق تولید این سوخت در مجتمع‌های پتروشیمی و با افزودن سرب یا کاتالیست‌های شیمیایی و بعضاً خطرناک مانند «ام‌تی‌بی‌ای» جبران کند.

«ام‌تی‌بی‌ای» ماده‌ای سمی و به شدت سرطان‌زاست و استفاده از آن در دنیا برای تولید بنزین ممنوع است. توزیع بنزین پتروشیمی از ماه‌های ابتدایی دولت حسن روحانی متوقف شده است.

این سه عضو دولت و رئیس سازمان استاندارد در نامه خود با اشاره به مصوبه هیئت دولت ایران با عنوان «راهکارهای کاهش آلودگی هوا» در دهم اردیبهشت‌ماه و تصمیم دولت برایتوزیع سوخت مطابق با استاندارد یورو ۴ تصریح کرده‌اند: «در این استاندارد میزان بنزن یک درصد، میزان ترکیبات آروماتیک ۳۵ درصد و میزان اولفین‌ها ۱۸ درصد می‌باشد.»

به گفته نویسندگان این نامه، مقایسه شش ماهه اول سال جاری با سال ۱۳۹۲ حاکی از آن است که تعداد روزهای پاک از دو روز به شش روز افزایش و تعداد روزهای سالم از ۱۲۸ به ۱۳۹ روز افزایش و تعداد روزهای ناسالم نیز از ۵۶ روز به ۴۱ روز کاهش یافته است.

این سه عضو دولت و رئیس سازمان استاندارد ضمن اعلام «موضع مشترک» خود مبنی بر حذف کامل بنزین پتروشیمی تاکید کرده‌اند که عرصه بنزین با کیفیت مطلوب و استاندارد «اثربخشی مطلوبی» در جلوگیری از «تنزل» سطح بهداشت و سلامت عمومی جامعه به همراه خواهد داشت.

انتشار این نامه در حالی است که در هفته‌های گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس ایران از جمله مسعود میرکاظمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس و وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد، که تولید بنزین پتروشیمی در زمان وزارت او انجام شده به شدت از کیفیت بنزین وارداتی به ایران در دولت جدید انتقاد کرده‌اند.

مسعود میرکاظمی روز دوشنبه، سوم آذر، گفته بود: «بنزین های وارداتی تا تیرماه نه تنها دارای استانداردهای یورو ۴ نبودند، بلکه استانداردهای یورو ۲ را هم نداشتند.»

این سخنان آقای میرکاظمی در حالی است که وی پیش از این از سوی سه وکیل دادگستری به اقدام «علیه بهداشت عمومی و سلامت مردم» متهم شده است.

مصطفی ترک همدانی، پیمان حاج محمود عطار و علیرضا دقیقی، سه وکیل دادگستری، روز ۱۱ خرداد، با حضور در دادسرای کارکنان دولت از مسعود میرکاظمی، وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد، به اتهام تولید بنزین «آلوده» در زمان وزارتش شکایت کردند.

مسعود میرکاظمی، متقابلا از این سه وکیل دادگستری به اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی به رئیس قوه قضاییه شکایت کرده است.

XS
SM
MD
LG