لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۲

مقام نفتی ایران: تهاتر نفتی با روسیه نخواهیم داشت


معاون وزیر نفت جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه چنین اظهار نظر کرد که تفاهم‌نامه همکاری نفتی میان ایران و روسیه شامل تهاتر نفت نمی‌شود. پیشتر بحث تهاتر نفت ایران با کالای روسی مطرح شده بود.

علی ماجدی، معاون بازرگانی و امور بین‌الملل وزیر نفت ایران، روز سه‌شنبه، ۱۸ شهریورماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، با اشاره به سند همکاری نفتی که قرار است عصر همین روز با روسیه امضا شود، گفت که دو کشور قبول کرده‌اند که در زمینه انرژی در همه بخش‌ها همکاری داشته باشند، اما «بحث تهاتر نفت ایران در برابر کالای روسی اصلا مطرح نیست».

به گفته وی، همکاری با روسیه در حوزه‌های نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشگاه خواهد بود.

اظهارات آقای ماجدی در حالی است که طی چند ماه گذشته مقامات ایران و روسیه تایید کرده بودند که مذاکرات پیرامون تهاتر نفت میان دو کشور در جریان است، اگرچه به گزارش خبرگزاری فارس، آقای ماجدی درباره تهاتر (معاوضه) نفت و گاز میان دو کشور در فروردین‌ماه اعلام کرد که « هرگونه توافق بر سر تجارت نفت یا گاز میان ایران و روسیه مشکل خواهد بود، چرا که هر دو کشور در هر دو بازار رقیب هستند».

هم اکنون الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه، به گزارش خبرگزاری ایرنا، قرار است عصر سه‌شنبه سند همکاری نفتی میان ایران و روسیه را با بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، به امضا برساند.

روز ۱۴ مردادماه نیز رسانه‌های دو کشور از امضای تفاهم‌نامه «نفتی» دو کشور در جریان سفر زنگنه به مسکو خبر داده بودند، اما ۱۷ مردادماه آقای ماجدی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت که این تفاهم‌نامه پنج ساله شامل توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجاری و حتی نفتی می‌شود، اما توافقی برای فروش نفت انجام نگرفته است.

با این همه، دو روز بعد از امضای این تفاهم‌نامه، دیوید کوهن، معاون خزانه‌داری آمریکا در امور مالی و تروریسم، نسبت به هر گونه مبادله نفت ایران با کالاهای روسی هشدار داد و گفت هر نهادی که وارد این معامله شود با تحریم‌های آمریکا مواجه خواهد شد.

هنوز جزئیات تفاهم‌نامه‌های یاد شده منتشر نشده است، اما برای اولین بار خبرگزاری رویترز اواخر سال گذشته خبر داد که دو کشور بر سر تهاتر روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت ایران با کالاهای روسی مذاکره می‌کنند.

ارزش این مقدار از نفت با توجه به قیمت‌های کنونی نفت در بازارهای جهانی حدود ۲۰ میلیارد دلار در سال است.

روسیه قبلا از توافق اولیه و مقدماتی با وزارت نیروی ایران به منظور امضای ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار قرارداد در چهار حوزه ساخت نیروگاه‌های حرارتی، برق‌آبی، شبکه انتقال، افزایش راندمان شبکه انتقال و توزیع برق و تبادل و ترانزیت برق، همچنین ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید برای ایران خبر داده بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای نوواک که در راس هیئتی از جمله ۴۰ شرکت روسی برای شرکت در همایش مشترک اقتصادی بازرگانان و تجار ایران و روسیه به تهران آمده اعلام کرد که «زمان تکان گرد و غبارها بین [خانه‌تکانی] روابط تهران- مسکو فرا رسیده است».

آقای زنگنه نیز که همزمان رئیس کمیسیون اقتصادی ایران و روسیه نیز هست با اشاره به ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای توسعه فعالیت‌ها و همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین ایران و روسیه، اظهار داشت که پیش‌بینی می‌شود سقف همکاری‌های تجاری دو کشور به زودی با جهشی تا سقف ۱۵ میلیارد دلار در سال افزایش یابد.

به گفته وی، حجم تجارت کنونی دو کشور ۱.۵ میلیارد دلار است.

XS
SM
MD
LG