لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۲

سحرخیز: فضای جامعه برای کار انجمن مطبوعات فراهم است


به گفته عباس صفایی‌فر، سخنگوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، در نشست شورای این انجمن، فائزه هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس و بدرالسادات مفیدی، از اعضای انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، به عنوان نایب رئیس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات انتخاب شده‌اند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:42 0:00
لینک مستقیم

رادیوفردا در آغاز گفت‌وگویی با عیسی سحرخیز، یکی از اعضای شورای مرکزی این انجمن، از اهمیت این انتخاب پرسیده است.

عیسی سحرخیز: من فکر می‌کنم که تحول خاصی اتفاق نیفتاده است. یک انتخابات داخلی در شورا انجام شد و خب خانم هاشمی به عنوان رئیس و خانم بدرالسادات مفیدی به عنوان نایب رئیس انتخاب شدند. شاید از این زاویه که دو نفر خانم در سطح بالایی از انجمن دفاع قرار گرفته باشند نکته درخور توجهی باشد، هر چند که همیشه این خانم‌ها جزء شورای مرکزی انجمن بوده‌اند و فعالیت می‌کردند.

این انتخاب در آینده چه تاثیری می‌تواند بر روی کار انجمن داشته باشد؟

گمان نمی‌کنم تغییر خاصی اتفاق بیفتد. چه آن زمان که آقایان گنجی، باقی و کدیور بودند، چنین مسئله‌ای بود و روند انجمن، یک روند رو به جلو بود و تصمیم‌گیری در انجمن جمعی است و طبیعتا ما شاهد دگرگونی چندانی نخواهیم بود، فقط مسئولیت‌ها مقداری عوض شده است، آن هم دلیلش این است که تعدادی از اعضای انجمن در زندان هستند و تعدادی مجبور به جلای وطن شدند، تعدادی احکامی را دارند که در واقع نمی‌توانند زیاد فعالیتی داشته باشند و این‌ها در واقع باعث شده که ما شاهد این تحول باشیم. هر چند که این عزیزان پیش از این در انجمن فعالیت‌های خودشان را می‌کردند و آن چه انجمن از قبل هم داشته حاصل کار آنها هم بوده است.

می‌شود پیش‌بینی کرد که احتمالا فعالیت انجمن پس از این دورانی که در هر حال در چند سال گذشته بوده دوباره تشدید بشود و انجمن فعال‌تر شود؟

بله یک شرایط وقفه‌ای بوده است، فضای جامعه به هر حال به گونه‌ای بود که نمی‌شد کار کرد. نهادهای صنفی حمایتی اجازه فعالیت نداشتند و این مسائل فضا را محدودتر می‌کرد. گفتم که تعدادی از اعضای انجمن در زندان بودند و همین طور که الان آقایان کیوان صمیمی و [احمد] زیدآبادی در زندان هستند، تعدادی از دوستان آقای کدیور و مرتضی کاظمیان در خارج هستند، آقای یوسفی اشکوری در خارج هستند. و این‌ها هم فضای کار را محدود می‌کرد، الان خوش‌بختانه چند وقتی است که انجمن فعالیت خود را از سر گرفته است.

در همان ملاقاتی که در حدود یک ماه پیش با آقای هاشمی رفسنجانی بود و نکاتی را که ایشان در مورد آزادی‌ها مطرح کردند، بعد از آن هم ایشان به طور مکرر علیه سانسور و علیه محدودیت‌هایی که در مورد روزنامه‌نگاران است صحبت می‌کنند، که این‌ها جای تقدیر دارد، و ما فکر می‌کنیم فضای جامعه فراهم شده برای این که انجمن بتواند راحت‌تر کار خود را پیش ببرد.

انجمن چه انتظاری از دولت دارد؟

انتظار انجمن از آقای روحانی این است که به وعده‌هایی که در مورد نهادهای مدنی و انجمن‌های صنفی داده‌اند، چه بازسازی و چه تاسیس نهادهای جدید و وعده‌هایی که در مورد حقوق شهروندی داده‌ است عمل بکنند.

ما فکر می‌کنیم که آقای روحانی اگر بتواند همین طور که در روز ۲۲ بهمن، در سخنرانی میدان آزادی مطرح کردند مبنای کار را بر اجرای کامل فصل سوم قانون اساسی بگذارند و یک نیم‌نگاهی هم به اعلامیه جهانی حقوق بشر داشته باشند و به اجرایی شدن آن در داخل کشورکمک کنند. زمینه و بستر لازم فراهم می‌شود که نهادهای مدنی، صنفی و حقوق بشری ما و فعالان این حوزه‌ها و کنشگران اجتماعی ما بتوانند با فراغ بال بیشتری به فعالیت خود ادامه دهند.
XS
SM
MD
LG