لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۲

تایید حکم ده سال زندان برای رویین عطوفت، فعال ملی‌- مذهبی


وب‌سایت خبری ملی‌مذهبی‌های ایران روز پنج‌شنبه، ۱۵ آبان، خبر داد که رویین عطوفت، فعال فرهنگی این جریان سیاسی، در دادگاه تجدید نظر به ده سال حبس و دو سال محرومیت از «فعالیت در احزاب و گروه‌ها» محکوم شده است.

محکومیت آقای عطوفت ممنوعیت فعالیت در «دسته‌جات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی و رسانه‌ها» را نیز شامل می‌شود.

به گزارش این وب‌سایت، آقای عطوفت در دادگاه اولیه که در تیرماه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار شد، به ۱۱ سال حبس تعزیری و دو سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی و رسانه‌ای محکوم شده بود.

بر اساس این گزارش، وی ۲۱ مرداد به حکم دادگاه اولیه اعتراض کرده و دادگاه تجدید نظر تنها پنج روز پس از این اعتراض در ۲۶ مردادماه حکم ده سال زندان و دو سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی و رسانه‌ای را تائید کرده و این حکم پنجم آبان جاری به خانه آقای عطوفت ارسال شده است.

اتهامات آقای عطوفت «تاسیس گروهک غیرقانونی و ضدامنیتی موسوم به شورای رنگین کمان در راستای همکاری با گروهک غیرقانونی ملی‌مذهبی‌ها و همچنین فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی از طریق صدور و امضای بیانیه‌های ضد امنیتی» اعلام شده است.

به گزارش وب‌سایت ملی‌مذهبی، اشاره دادگاه انقلاب به «شورای رنگین کمان» مربوط به جلسات سخنرانی است که از سال ۱۳۸۳ در آخرین جمعه هر ماه و «با موضوعات فرهنگی و سیاسی» در خانه آقای عطوفت برگزار می‌شده است.

بر اساس گزارش‌ها، عصر روز جمعه ۲۷ بهمن۱۳۹۱ ماموران امنيتی با ورود ناگهانی به یکی از این جلسات سخنرانی، حاضران جلسه را که حدودا ۶۰ نفر بودند بازجويی کرده و رويين عطوفت را بازداشت کرده‌اند.

آقای عطوفت ۱۵ تیر ۱۳۹۲ با سپردن وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

محمد ملکی، اولین رئیس دانشگاه تهران پس از انقلاب و فعال سیاسی، که از جمله حاضران این جلسه بوده، در فروردین‌ماه ۱۳۹۲ در نامه‌ای با تشریح اتفاقات رخ داده در بازداشت آقای عطوفت از عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، خواست تا به «پرونده‌سازی علیه بی‌گناهان و دگراندیشان» خاتمه دهد.

به گزارش وب‌سایت ملی‌مذهبی، ماموران امنیتی همزمان با بازداشت آقای عطوفت حدود ۳۰۰ نوار از سخنرانی‌های علی شریعتی را نیز با خود برده‌اند.

حکم ده سال زندان از جمله احکام طولانی و سنگین صادر شده در سال‌های اخیر و پس از اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ است.

صدور این حکم برای آقای عطوفت در حالی است که تعداد زیادی از فعالان جریان سیاسی ملی‌مذهبی و همچنین حزب نهضت آزادی ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بازداشت شده و تعدادی از آنان همچنان در زندان به سر می‌برند.

علیرضا رجایی، فعال ملی‌مذهبی و روزنامه‌نگار، که به چهار سال حبس محکوم شده از سال ۹۰ در زندان به سر می‌برد.

عماد بهاور، مسئول شاخه جوانان و عضو دفتر سياسی نهضت آزادی ايران، نیز که سال ۸۸ دستگیر و به هفت سال زندان محکوم شده هم‌چنان زندانی است.

وی در دادگاه اولیه به ده سال زندان محکوم شده بود.

امیر خرم از اعضای نهضت آزادی ایران نیز که به شش سال زندان محکوم شده از شهریور ۹۰ زندانی شده است.

XS
SM
MD
LG