لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۵

مجلس بار دیگر رای منفی داد؛ وزارت علوم هم‌چنان بی‌وزیر


مجلس شورای اسلامی ایران روز سه‌شنبه، ۲۷ آبان، به فخرالدین احمدی دانش آشتیانی، چهارمین وزیر پیشنهادی حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم رای نداد. این چهارمین گزینه روحانی است که به دست مجلس رد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس ایران، آقای دانش آشتیانی از مجموع ۲۵۷ رای تنها ۷۰ رای موافق کسب کرد، ۱۷۱ نفر در مجلس به او رای مخالف دادند و ۱۶ نماینده نیز رای ممتنع.

در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس، مخالفان وزیر پیشنهادی علوم عضویت در هیئت موسس حزب مشارکت، امضای نامه‌ای در حمایت از تحصن نمایندگان مجلس ششم، حضور در اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و مخالفت با حضور بسیج دانشجویی در دانشگاه‌ها را از جمله دلایل خود برای مخالفت با آقای دانش آشتیانی ذکر کردند.

در این جلسه همچنین فیلمی از حضور فخر‌الدین احمدی دانش‌ آشتیانی در تحصن دانشگاه امیر‌کبیر در سال ۸۸ به نمایش درآمد.

این فیلم حاوی تصاویری بود که طبق زیرنویس «حضور» وزیر پیشنهادی علوم در میان معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در دانشگاه امیر‌کبیر را نشان می‌داد.

پخش این فیلم در حالی است که محمدرضا تابش، نماینده اردکان در مجلس، روز چهارشنبه، ۲۱ آبان‌ماه، «برخی از نیروهای وزارت اطلاعات» را متهم کرده بود که اسنادی را علیه وزیر پیشنهادی علوم، در اختیار نمایندگان مجلس گذاشته‌اند.

همچون یک هفته گذشته، وزیر پیشنهادی علوم روز سه‌شنبه نیز در سخنان خود اتهاماتی را که مخالفان به او می‌زدند تکذیب کرد.

آقای دانش آشتیانی گفت که عضو هیئت موسس حزب مشارکت نبوده و در زمان تحصن نمایندگان مجلس ششم نیز معاون وزیر نبوده و از این تحصن حمایت نکرده است.

وزیر پیشنهادی علوم درباره مخالفت با حضور بسیج در دانشگاه‌ها نیز گفت که منظور او مخالفت با حضور پایگاه‌های نظامی بسیج در دانشگاه‌ها بوده است.

علیرضا زاکانی، نماینده تهران، در جلسه روز سه‌شنبه با اشاره به سمت آقای دانش آشتیانی به عنوان مدیر عامل مدارس مفید، مدعی دستگیری مدیر این مدرسه در اعتراضات ریاست جمهوری سال ۸۸ شد، اما آقای دانش آشتیانی در پاسخ به این سخنان آقای زاکانی گفت که هیچ مدیری از این مدرسه بازداشت نشده است.

آقای دانش آشتیانی با رد اتهام جناحی بودن مدرسه مفید، فرزندان حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان، محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، و محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس و وزیر علوم در دولت نهم، را از جمله کسانی ذکر کرد که در این مدرسه درس خوانده و فارغ‌التحصیل شده‌اند.

حسن روحانی، رئیس جمهور، نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم گفت: «برخلاف آن چه که برخی از رسانه‌ها و سایت‌ها شایع می‌کنند، من در انتخاب وزیر تحت فشار هیچ گروه سیاسی یا شخصیتی نبوده‌ام و نه هستم و نه من کسی هستم که در این زمینه‌ها فشارپذیر باشم و بخواهم به خاطر نظر گروهی یا فشار گروهی انتخابی را انجام دهم.»

برخی از نمایندگان مخالف وزیر علوم در سخنان خود گفته بودند که وزارت «علوم سهمیه» محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران و حزب جبهه مشارکت، شده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، آقای روحانی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: «برای اداره کشور در شرایط سختی هستیم، آن چنان نیست که داوطلبین برای به دوش گرفتن بار مسئولیت زیاد باشند. ما گاهی برای برخی مسئولیت‌ها در رده پایین‌تر از وزیر با تعدادی از افراد صحبت می‌کنیم و از آنها می‌خواهیم تا مسئولیت را بپذیرند.»

به گفته آقای روحانی، شخصیتی می‌تواند مسئولیت وزارت علوم رابپذیرد که از دید دانشگاهیان و از دید جامعه عالم، فرهیخته و صاحب نظر در رشته تحصیلی‌اش باشد.

وی گفت: «برای من مهم نیست فرد سوابق سیاسی‌اش کدام حزب است، مهم وفادار بودن وی به انقلاب، نظام اسلامی، رهبری انقلاب، قانون اساسی و خدمت به مردم است.»

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، نیز در دفاع از وزیر پیشنهادی علوم، از نمایندگان مجلس خواست کاری نکنند که از مجلس نهم خاطره بدی در ذهن مردم باقی بماند.

مجلس ایران در جلسه ۲۹ مردادماه خود رضا فرجی دانا، وزیر علوم، را استیضاح و برکنار کرد.

محمود نیلی احمدآبادی، گزینه پیشنهادی جدید حسن روحانی برای تصدی وزارت علوم روز چهارشنبه، هفتم آبان، موفق به کسب رای اعتماد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نشد.

نمایندگان مجلس ایران در ابتدای تشکیل کابینه حسن روحانی، نیز به جعفر میلی منفرد، وزیر پیشنهادی علوم، رای اعتماد نداده بودند.

XS
SM
MD
LG