لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۳

وزیر اسرائیلی: اکنون زمان تشدید تحریم‌ها علیه ایران است


بنیامین نتانیاهو
بنیامین نتانیاهو
با پایان گرفتن سفر پنج روزه حسن روحانی به آمریکا و به‌ویژه پس از نخستین دیدار وزیران خارجه ایران و آمریکا در شامگاه پنج‌شنبه در نیویورک، رهبران اسرائیل می‌گویند که تحت تاثیر این رخدادها قرار نگرفته و هم‌چنان از جامعه جهانی می‌طلبند که تحریم‌ها علیه ایران را نه کاهش، بلکه گسترش دهد.

گیلعاد اردان، یک وزیر اسرائیلی، در همین زمینه گفت: «اتفاقاً اکنون زمان تشدید تحریم‌ها علیه ایران است.»

اردان که از وزیران نزدیک به نتانیاهو در حزب راست‌گرای لیکود است، به روزنامه جروزالم پست در شماره روز جمعه، پنجم مهر، گفت که جهان نباید از اظهارات مسئولان دولت جدید ایران «متوهم» شود و باید اهرم فشار و تحریم‌ها علیه ایران را سنگین‌تر کند.

رسانه‌های اسرائیلی روز جمعه گزارش داده‌اند که پس از کارزار چشمگیر رئیس جمهوری و وزیر خارجه ایران در یک هفته اخیر در سازمان ملل، بنیامین نتانیاهو اکنون با هدف بی‌اثرکردن اقدامات حسن روحانی و جواد ظریف، راهی آمریکا می‌شود.

نتانیاهو در کنار دیدار با سران کنگره آمریکا روز دوشنبه، هشتم مهر، در کاخ سفید با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، دیدار می‌کند و یک روز بعد، سخنرانی خود را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ایراد خواهد کرد.

روزنامه هاآرتص در شماره روز جمعه این عنوان را از زبان نتانیاهو برگزیده است: «حالا دیگر نوبت من است.»

اشاره هاآرتص به خیز برداشتن نتانیاهو با همه توان خود برای خنثی کردن موفقیت سیاسی روزهای گذشته ایران در آمریکاست و این که او می‌خواهد با حضور در رسانه‌های مهم آمریکا، به گفته‌های حسن روحانی پاسخ دهد تا، به توصیف هاآرتص، «مهمانی روحانی را خراب کند».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، یکی از امیدهای نتانیاهو، اعضای کنگره، به‌ویژه سناتورهای آمریکاست که با ایجاد فشار بر باراک اوباما مانع از آن شوند که آمریکا «فریب لبخندهای روحانی را بخورد».

روزنامه نیویورک تایمز در روزهای گذشته نوشته بود که نتانیاهو در سخنرانی در سازمان ملل برنامه هسته‌ای ایران را با کره شمالی مقایسه خواهد کرد.

به نوشته نیویورک تایمز، نتانیاهو در سخنرانی خود خواهد گفت که حتی اگر ایران با جامعه جهانی بر سر حل پرونده هسته‌ای به توافق برسد، بعید نیست که این یک «ترفند» باشد، همان گونه که در سال ۲۰۰۵ کره شمالی به برچیدن برنامه هسته‌ای خود متعهد شد، اما یک سال بعد نخستین بمب اتمی‌اش را آزمایش کرد.

ناخشنودی توام با نگرانی عمیق دولتمردان اسرائیل از موفقیت حسن روحانی و وزیر خارجه ایران در نیویورک در حالی است که دولت اسرائیل خود تا چندی پیش اصرار داشت که باید جدول زمانی بسیار کوتاهی را به ایران به عنوان ضرب‌الاجل ارائه کرد و خواهان حل معضل هسته‌ای ایران در این مهلت شد.

حال که حسن روحانی در روزهای گذشته در مصاحبه با رسانه‌های آمریکایی تاکید کرده است که پرونده هسته‌ای ایران را می‌توان در سه تا شش ماه حل کرد، اسرائیل همچنان ناخشنود است.

کاترین اشتون روز پنج‌شنبه پس از دیدار وزیران خارجه ۵+۱ با حضور ظریف گفت که دوازده ماه را برای خاتمه مذاکرات سیاسی بر سر پرونده ایران منطقی می‌داند.

ایران و طرف‌های مذاکره توافق کردند که روزهای بیست و سوم و بیست و چهارم ماه مهر در ژنو مذاکرات هسته‌ای را دنبال کنند.

پس از نشست روز پنج‌شنبه نیویورک، که همه حاضران آن را مثبت نامیده و از آمادگی ایران برای حل پرونده هسته‌ای این کشور استقبال کردند، امیدها در آمریکا به بهبود مناسبات دوجانبه میان واشینگتن و تهران نیز تقویت شده است.

اما رسانه‌ها و سیاستمداران اسرائیل این پرسش را مطرح کرده‌اند که مفهوم نزدیکی میان آمریکا و ایران، برای اسرائیل چیست؟

آقای آری شاویت، تحلیل‌گر سرشناس روزنامه هاآرتص، روز جمعه نوشته است که شاید اسرائیل در نگرانی‌های خود در قبال ایران محق باشد، اما نتانیاهو و دولت او باید اذعان کنند که با سیاست‌های خود در جهان منزوی مانده‌اند و این ایران است که از لاک انزوا به در می‌آید.

همچنین پروفسور ایتان گیلبواع، محقق ارشد مناسبات اسرائیل و آمریکا در دانشگاه بر- ایلان، روز جمعه، پنجم مهر، به بخش عبری رادیوی اسرائیل گفت: «نتانیاهو پیامی برای جهان دارد، اما حقیقت این است که او آخرین شنوندگان خود را نیز از دست داده است.»

به گفته این محقق اسرائیلی، «دستور نتانیاهو برای بیرون رفتن اعضای هیئت اسرائیلی حتی از تالار سخنرانی در زمان نطق حسن روحانی، همان گونه که یائیر لاپید وزیر دارایی تاکید کرد، رفتاری اشتباه بود و تصویر افراطی دولت او را به جهان نشان داد».

پروفسور گیلبواع افزود: «دولت نتانیاهو سرمایه استراتژیک خود را که محمود احمدی‌نژاد در مقام ریاست جمهوری بود برای پیشبرد هدف‌هایش از دست داده و باید اکنون در فکر توسل به راهکارهای واقعی باشد و برای پیشبرد روند صلح با فلسطینی‌ها بکوشد تا منزوی نشود.»
XS
SM
MD
LG