لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۵

امیدواری همسر کشیش زندانی در ایران به پادرمیانی پاپ برای آزادی او


پاپ فرانسیس قرار است روز پنج‌شنبه در کنگره آمریکا برای اعضای دو مجلس ایالات متحده سخنرانی کند.
پاپ فرانسیس قرار است روز پنج‌شنبه در کنگره آمریکا برای اعضای دو مجلس ایالات متحده سخنرانی کند.

همسر سعید عابدینی، کشیش ایرانی‌ـ‌آمریکایی زندانی در ایران، که روز پنج‌شنبه، دوم مهرماه، در سخنرانی پاپ فرانسیس در کنگره آمریکا حضور خواهد داشت به پادرمیانی رهبر کاتولیک‌های جهان برای آزادی این کشیش امیدوار است.

پاپ فرانسیس که روز چهارشنبه از کوبا وارد آمریکا شد قرار است روز پنج‌شنبه در کنگره آمریکا برای اعضای دو مجلس ایالات متحده سخنرانی کند.

به گزارش شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی نیوز، نغمه عابدینی، همسر سعید عابدینی، نیز به عنوان مهمان سناتور جمهوری‌خواه ایالت کارولینای شمالی در سخنرانی رهبر کاتولیک‌های جهان در کنگره آمریکا حضور خواهد داشت.

خانم عابدینی در گفت‌وگو با این شبکه ضمن ابراز امیدواری به پادرمیانی پاپ فرانسیس برای آزادی همسرش چنین اظهار نظر کرده است که جمهوری اسلامی «به عنوان حکومتی مذهبی، به پاپ احترام می‌گذارد».

وب‌سایت پولیتیکو روز ۲۹ شهریورماه خبر داده بود که دولت آمریکا با واتیکان در ارتباط است تا شاید پاپ فرانسیس بتواند به آزادی ایرانی‌-آمریکایی‌های زندانی در ایران به واشینگتن کمک کند.

این وب‌سایت در گزارش خود همچنین اشاره کرده بود که خانواده دست‌کم یکی از زندانی‌های ایرانی‌ـ‌‌آمریکایی نیز مستقیما با پاپ فرانسیس ارتباط برقرار کرده و خواستار کمک او شده است.

مقام‌های ایرانی و آمریکایی بارها بر سر موضوع زندانی‌های ایرانی‌ـ‌‌آمریکایی، سعید عابدینی، کشیش، امیر حکمتی، سرباز سابق، و جیسون رضائیان، خبرنگار روزنامه واشینگتن‌پست، سخنانی را رد و بدل کرده‌اند.

از جمله، مقام‌های ایالات متحده بارها از تهران خواستار آزادی این سه زندانی و همین طور کمک در یافتن رابرت لوینسون، مامور سابق اف‌بی‌آی، شده‌اند که در جزیره کیش مفقود شده است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز روز ششم شهریور از ایران خواست تا با آزادی امیر حکمتی به بازداشت «ناعادلانه» این شهروند ایرانی‌ـ‌آمریکایی پایان دهد.

آقای کری همچنین خواستار آزادی سعید عابدینی و جیسون رضاییان، دو شهروند دیگر ایرانی‌ـ‌آمریکایی شد.

شبکه ای‌بی‌سی نیوز به نقل از نغمه عابدینی می‌گوید هنوز مشخص نیست که آیا واتیکان تاکنون فعالیتی در جهت کمک به آزادی این زندانی‌ها کرده است یا خیر، اما پاپ فرانسیس در این زمینه سابقه دارد و همین باعث امیدواری خانم عابدینی شده است.

رهبر کاتولیک‌های جهان در دسامبر سال ۲۰۱۴ در حرکتی مشابه زمینه آزادی آلن گروس، آمریکایی زندانی در کوبا، را فراهم کرد.

نغمه عابدینی در سه سالی که از زندانی شدن همسرش در ایران می‌گذرد دائما برای آزادی او در تلاش بوده و پیشتر امیدوار بود که همزمان با توافق اتمی ایران با گروه ۵+۱ مقدمات آزادی کشیش سعید عابدینی هم فراهم شود.

پس از آن که توافق اتمی در تیرماه گذشته به آزادی زندانیان ایرانی‌ـ‌آمریکایی ختم نشد، نغمه عابدینی در کنار همسر رابرت لوینسون از دولت باراک اوباما انتقاد کرد که بدون در نظر گرفتن سرنوشت این زندانیان تن به توافق اتمی با جمهوری اسلامی داده است.

XS
SM
MD
LG