لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۸

وزیر ورزش: تکمیل پروژه‌های کلنگ‌زنی شده ۴۰ سال زمان می‌خواهد


وزیر ورزش و جوانان با تاکید بر عدم پیش‌بینی منابع مالی برای ساخت پروژه‌های ورزشی گفت: تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام کلنگ‌زنی شده در کشور به ۴۰ سال زمان نیاز دارد.

محمود گودرزی در نشست بررسی مشکلات پروژه‌های ورزشی که در فرمانداری گرمسار تشکیل شده بود، در توضیح اظهارات خود گفت: «تکمیل بیش از ۳۸۰۰ پروژه نیمه‌تمام در سراسر کشور، به ۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد. با توجه به اعتبارات این وزارتخانه نیاز به سال‌ها زمان برای ساخت است که این پروژه‌ها تبدیل به آثار و خرابه‌های باستانی نشود.»

امیررضا خادم، معاون وزیر ورزش، اما مبلغ بیشتری را ذکر کرده و گفت: «به ۸۰ هزار میلیارد ریال نیاز داریم. این طرح‌های نیمه‌کاره نیز به مرور زمان فرسوده می‌شوند و ضرری مضاعف به سیستم ورزش خواهد زد. در این شرایط، نمایندگان مجلس به ما می‌گویند در زمین‌هایی که برای وزارت ورزش نیست کلنگ طرح‌های تازه را بزنیم.»

وزیر ورزش در نقد سنت پرطرفدار کلنگ‌زنی که در دولت‌های پیشین رواج داشته گفت: نهضت ورزشگاه‌سازی امروز تبدیل به تهدید شده. طرحی که بدون در نظر گرفتن منابع مالی در کشور آغاز شد. بدون مطالعه و پیش‌بینی منابع، حالا به مطالبات مردمی تبدیل و برای دولت مشکل‌‌ساز شده است.

وزیر ورزش با تاکید بر اولویت‌های کشور در بخش‌های درمان، بیمه و سلامت گفت: با این روند، پروژه‌های ورزشی در رده‌های بعدی قرار می‌گیرد. بر این اساس مقرر شده تا از این پس هیچ پروژه جدیدی در کشور آغاز نشود و هیچ کلنگی بر زمین زده نشود.

وزارت ورزش آمار پروژه‌های ناتمام ورزشی در سراسر کشور را ۳۸۰۰ مورد قید کردهاست، پروژه‌هایی که در تمام نقاط کشور هستند.

در همین زمینه روز گذشته مدیرکل ورزش و جوانان استان قزوین گفت:‌ از ورزشگاه ۱۵ هزار نفری گرفته تا سالن شش هزار نفری، این استان بیش از صد پروژه ناتمام ورزشی دارد.

پارسال واحد فنی و مهندسی اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی هم از وجود بیش از ۷۰ پروژه نیمه‌تمام خبر داد. ابراهیم صادقی گفت از این تعداد، ۲۲ پروژه مربوط به مصوبات سفر رهبری، ۳۴ پروژه استانی و مابقی نیز در قالب مصوبات سفرهای هیئت دولت بوده.

به گفته او، پروژه‌های ورزشی ناتمام مربوط به سفر آیت‌الله خامنه‌ای به استان خراسان شامل ۲۱ زمین در روستاها و یک سالن چندمنظوره در شهرستان مانه و سملقان است.

وزیر ورزش هم که به استان سمنان رفته بود، درباره یکی از این پروژه‌های پرشمار یعنی ورزشگاه پنج هزار نفری گرمسار گفت: «قرار شد برای این ورزشگاه، دوباره مناقصه برگزار شود تا باعث تسریع در ساخت آن شود.»

بخش قابل ملاحظه‌ای از پروژه‌های نيمه‌تمام ورزشی ايران در استان اصفهان است. پروژه ورزشگاه نقش جهان که ۲۲ سال از عمرش می‌گذرد، بارها متوقف شده و همچنان ناتمام است. حتی حساب‌های اداره کل ورزش و جوانان اصفهان نیز به خاطر این ورزشگاه مسدود شده بود که با رایزنی معاون حقوقی ریاست جمهوری مجدداً باز شد.

طی ۲۲ سال اخیر هر دولتی بر سر کار بوده، وعده افتتاح ورزشگاه نقش جهان را داده، اما عمر آن دولت به سر آمده و این اتفاق رخ نداده. حالا در دولت حسن روحانی قرار شده شهرداری اصفهان، فولاد مبارکه سپاهان و بخش خصوصی وارد مذاکره شوند تا پروژه به آن‌ها منتقل شود. در دولت احمدی‌نژاد هم قرار بود تفاهمی با فولاد مبارکه صورت بگیرد تا منابع مالی ورزشگاه نقش جهان را تامین کند.

مشکلات پروژه‌های ناقص ورزشی در ایران اما فقط کمبود منابع مالی نیست. بسیاری از این پروژه‌ها درگیر دعوای حقوقی بین وزارت ورزش و ارگان‌های مختلف، بر سر مالکیت زمین هستند.

امیررضا خادم در این باره به خبرگزاری ایسنا گفته است: «۱۶۰ معارض حقیقی و حقوقی برای ورزشگاه‌ها داریم که ۹۰ مورد در تهران، فارس و اردبیل است. در زمان کلنگ‌زنی، اسناد رسمی‌ زمین‌ها به نام سازمان تربیت بدنی نبوده، اما بدون توجه به این‌ موضوع، احداث شروع شده تا این معارض‌ها ایجاد شوند که برای رفع آن چهار هزار میلیارد تومان نیاز است.»

کل بودجه وزارت ورزش حتی نیمی از این مبلغ هم نیست! یعنی حتی اگر وزارت ورزش تمام بودجه‌اش را فقط به همین موضوع اختصاص دهد، فقط خواهد توانست قسمتی از دعواهای حقوقی بر سر مالکیت زمین پروژه‌های نیمه‌کاره خود را حل کند. در این بین بنیاد مستضعفان هم حکم قطعی برای تصرف ۵۰ هکتار از ورزشگاه تختی تهران را دارد.

XS
SM
MD
LG